E-handelssatsning för att stötta företag som vill bli bättre på att sälja online

Swedish E-commerce Academy har som målsättning att ge fler svenska företag verktyg att utveckla sin försäljning på nätet, både i Sverige och internationellt. För att höja kunskapen och bygga värdefulla nätverk för små och medelstora företag, arrangerar Swedish E-Commerce Academy kostnadsfria events, webbinarier och individuell rådgivning. Under hösten 2022 arrangeras totalt tre inspirationsevenemang och tre webbinarier.

De partners som samverkar i Swedish E-Commerce Academy anser det är avgörande att svenska små och medelstora företag får tillgång till stöd och kunskap för att växa och utvecklas. Samtidigt visar en nationell undersökning bland 184 svenska små och medelstora företag utförd av Origo att det finns en stor efterfrågan på utbildning och kompetens kopplat till just e-handel.

“Vi ser att små och medelstora företag har en stor potential att växa internationellt genom e-handel — en potential som är viktig att ta tillvara och som kan bidra till fler växande företag och en stärkt svensk konkurrenskraft. Genom Swedish E-Commerce Academy kan e-handelsföretag få kostnadsfri rådgivning att sätta en exportstrategi.” säger Jennika Gill Noltorp, ansvarig Regional Exportsamverkan Skåne.

Origos undersökning visar att även logistik står högst upp på SME-företagens agenda. Nästan en tredjedel av de tillfrågade företagen har angett logistik som en utmaning.

“Många mindre företag som vill nå ut till fler kunder och öka sin försäljning med kompletterande kanaler, ser e-handel som en möjliggörare. Däremot är det många som tycker att logistik, leveranser och returer är en utmaning. Genom Swedish E-Commerce Academy vill vi på PostNord bidra till att öka kunskapen och sänka trösklarna för företagen.” säger Jan Jakobsson, chef Digital & Partners på PostNord Sverige.

Business Sweden arrangerade höstens första webbinarie den 5 oktober i temat ”e-handel i USA” med två e-handelsentreprenörer som generöst delade med sig av sina erfarenheter och kunskaper inför 195 åhörare.

”Vi vill med det här initiativet hjälpa företag att utveckla och expandera sin e-handel. För att åstadkomma detta, arrangerar vi till exempel olika events och möjlighet till individuell coaching i syfte att stötta företagen under deras tillväxtresa online,” säger Linda Laszlo Ek, Senior Adviser och e-handelsexpert på Business Sweden.

Datumen för Swedish E-Commerce Academys kommande webbinarier är

26 oktober: E-handelslogistik i praktiken

30 november: E-handelsexpansion i EU – Hur lyckas jag?

Datumen för Swedish E-Commerce Academy fysiska events är:

19 oktober: Malmö

27 oktober: Göteborg

9 november: Stockholm

Swedish E-Commerce Academy är ett samarbete mellan Business Sweden, Almi, Amazon Sverige, PostNord och Regional Exportsamverkan Skåne som syftar till att bygga Sveriges ledande utbildningsplattform online för att stödja små och medelstora företag (SMEs) inom e-handel. Fokus ligger på såväl inhemsk tillväxt som internationell expansion.