Amazon investerar i 37 nya förnybara energiprojekt i Europa – varav en ny vindkraftspark i Sverige

Amazons förnybara energisatsningar i Europa genererade investeringar på 2,4 miljarder euro och skapade över 3 900 arbetstillfällen enbart under 2022

Bland de nya projekten finns en vindkraftspark i Sverige

Amazons totala kapacitet i Europa överstiger nu 5,8 GW

STOCKHOLM, SE – 25 oktober 2023 – Amazon offentliggör en expansion med 37 nya projekt för förnybar energi i Europa hittills i år, varav ett i Sverige. Detta kommer sammanlagt addera över en gigawatt i förnybar energikapacitet till Europas elnät. Amazon har nu möjliggjort mer än 160 vind- och solenergiprojekt i 13 länder i Europa. När dessa är fullt operativa kommer de att generera 5,8 gigawatt i förnybar energi, vilket är jämförbart med den årliga energianvändningen för ungefär 1,9 miljoner svenska hushåll.

I Sverige utökar Amazon sitt bestånd med en ny vindkraftpark, belägen i Lyckås, vilket ökar den totala kapaciteten för förnybar energi i landet till 786 MW. Amazon har även startat sin första solcellspark i Grekland. Förra året öppnade Amazon sin första storskaliga solcellspark i Polen. Amazons investeringar i dessa länder bidrar till utfasningen av fossila bränslen i deras energinät.

”Med mer än 160 vind- och solenergiprojekt i Europa hjälper Amazon till att tillhandahålla ren energi till lokala nät, skapa jobb och stödja lokala företag. Samtidigt går vi framåt mot att driva vår verksamhet med 100% förnybar energi till 2025”, säger Lindsay McQuade, ansvarig för energifrågor i EMEA på Amazon. ”Företagsinvesteringar är en viktig del av omställningen till en hållbar framtid, och vi ser fram emot att fortsätta arbeta med regeringar, lokalsamhällen och energileverantörer över hela Europa för att leverera mer förnybar energi till lokala elnät.”

Amazons investeringar i förnybar energi främjar lokal ekonomisk tillväxt
Mellan 2014 och 2022 har Amazons vind- och solparker i Europa genererat ungefär 2,4 miljarder euro i investeringar och tillfört mer än 723 miljoner euro till regionens BNP, enligt en nyligen utvecklad ekonomisk modell från Amazon. Projekten bidrog också till att skapa fler än 3 900 heltidsjobb enbart under året 2022. I Sverige har Amazons förnybara energiprojekt resulterat i en uppskattad investering om 1 miljard SEK och bidragit med mer än 2,8 miljarder SEK till landets BNP. Dessutom har dessa projekt bidragit till över 600 lokala heltidstjänster.

Effekten av Amazons satsningar i grön energi framgår av data samlats via en egenutvecklad ekonomisk analysmodell. Modellen följer riktlinjer satta av det amerikanska energidepartementets National Renewable Energy Laboratory (NREL) och har validerats av Oxford Economics, en global oberoende rådgivare inom ekonomi. Analysen omfattar storskaliga förnybara energiprojekt som antingen börjat byggas eller blivit driftsatta mellan 2014 och 2022, samt de som beräknas vara i drift under 2023, till följd av Amazons elinköpsavtal.

Läs mer om vår metodik här.

Nya investeringar i nio europeiska länder
Amazons satsningar på sol- och vindenergi har gjort dem till Europas största företagsköpare av förnybar energi, en position de har haft sedan 2021. Amazons senaste projekt omfattar solpaneler på tak i Belgien, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien, samt nya storskaliga vind- och solprojekt i Finland, Tyskland, Grekland, Spanien, Sverige och Storbritannien.

Amazon är på väg att driva sin verksamhet, inklusive Amazon Web Services (AWS) datacenter, Amazons uppfyllningscenter och fysiska butiker, med 100% förnybar energi till 2025 – fem år före sitt ursprungliga mål 2030. Under 2022 stod förnybara energikällor för 90% av den el som Amazon globalt konsumerade. Se vår offentliga metodik för mer information om vår strategi här.