Gå direkt till innehåll
Hur flygplatser hanterar dagens utmaningar för att leverera den bästa passagerarupplevelsen

Pressmeddelande -

Den nya rapporten belyser de viktigaste utmaningarna som flygplatsledarna står inför, till exempel att hantera ökade störningar, personalbrist och behovet av att minska flygplatsens miljöpåverkan. Rapporten ger en globalt representativ bild av sektorn, dess prioriteringar och ambitioner för det kommande året och framåt.

De viktigaste investeringsprioriteringarna under det kommande året:

• Navigering i störningssituationer

Covid-19-pandemin har haft en betydande inverkan på flygplatsernas verksamhet. 52% av flygplatserna rapporterar fler störningar än före pandemin, och endast 14% upplever färre störningar.

De största utmaningarna som lyfts fram av flygplatsledarna (48%) är bristen på information i rätt tid och svårigheter att dela viktig information mellan intressenterna. När det gäller kostnaderna i samband med störningar känner flygplatserna av påfrestningarna. Intressant nog är det fler flygplatser som nämner indirekta kostnader, såsom varumärkesskador och minskad detaljhandel, än direkta kostnader som minskade flygrörelser.

Undersökningen visar att funktioner som automatiserad störningsrespons, gemensamma plattformar för situationsmedvetenhet och prediktiv analys ses som viktiga för att förbättra störningshanteringen. En tredjedel av flygplatserna uppgav att de för närvarande förbättrar datadelningen med sina flygbolagspartners. Detta bidrar till att minska passagerarnas anslutningstider i terminalen, undvika förseningar för det avgående flyget och minska antalet missade anslutningar för passagerarna.

• Förbättra passagerarupplevelsen med biometri

Medan självbetjäningstekniken redan har implementerats i stor utsträckning, håller biometritekniken snabbt på att komma ikapp. 66% av flygplatscheferna planerar att införa biometri vid viktiga servicepunkter på såsom incheckning, bagageinlämning, säkerhet, tillgång till lounge och ombordstigning.

Drivkrafterna bakom denna investering är varierande. 56% av flygplatserna vill förbättra passagerarupplevelsen, lika många prioriterar ökad säkerhet och 38% fokuserar på efterlevnad av regelverk. Flygplatserna pekade också på "kostnadsminskningar", "att attrahera flygbolagspartners" och "möjligheten att hantera fler passagerare" som drivkrafter för biometri på flygplatsen.

• Omprövning av passagerartjänster

Flygplatser tillsammans med flygbolag och marktjänstföretag utforskar nya möjligheter och strävar efter att leverera passagerartjänster från nya platser både i och utanför terminalen. Enligt undersökningen ser 92% av de tillfrågade ett värde i att tillhandahålla flexibla passagerartjänster från platser bortom den typiska fasta inchecknings- och bag drop-disken. Flygplatscheferna är särskilt entusiastiska över möjligheten att betjäna passagerarna på nya platser runt terminalen, 52% uttrycker intresse för detta. Dessutom överväger ett betydande antal att erbjuda tjänster på större hotell (46%), i stadskärnor (40%) och till och med vid större evenemang (38%) och kryssningsterminaler (28%).

Detta är en betydande förändring i tillhandahållandet av passagerartjänster, som möjliggörs av molnbaserad teknik för passagerarhantering. Idag kan passagerare checkas in var som helst, och deras väskor transporteras säkert till terminalen och läggs in i det vanliga bagageflödet, vilket upprätthåller en säker bevakningskedja.

• Hållbarhet

Hållbarhet har seglat upp som en topprioritet, där 76% av de tillfrågade bekräftar att hållbarhetsmålen är antingen viktiga eller mycket viktiga drivkrafter för teknikinvesteringar på deras flygplats.

Fler än tre fjärdedelar av flygplatserna investerar antingen redan i eller planerar att investera i teknik som syftar till att förbättra hållbarheten. Viktiga investeringsområden är att flytta passagerar- och verksamhetssystem till energieffektiva molntjänster, optimera flygplanens avgångssekvenser för att minska bränsleförbrukningen och implementera dataanalys för att stänga av oanvända flygplatsresurser.

Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, säger: "Flygplatssektorn genomgår en strategisk digital omvandling för att arbeta på ett mer samarbetsinriktat sätt med sina olika intressenter. Ny teknologi som AI och biometri hjälper flygplatserna att göra mer med mindre och fokusera resurserna på att leverera bästa möjliga resenärsupplevelse på ett mer hållbart sätt."

Enligt undersökningen avser flygplatserna i genomsnitt att öka teknikinvesteringarna med 17% under de kommande tolv månaderna. 56% av de tillfrågade ledarna uppgav att "förbättra kundupplevelsen" är deras främsta kortsiktiga mål för teknikinvesteringar, följt av "förbättra den operativa effektiviteten" (52%).

Resultaten i rapporten baseras på individuella svar från 50 ledande befattningshavare på flygplatser i tio länder - Brasilien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Indien, Mexiko, Kina, Sydkorea, Storbritannien, Tyskland och USA. Undersökningen genomfördes av Amadeus i samarbete med Opinium Research och finns tillgänglig som en del av Branschöverskridande rapport om investeringstrender inom reseteknik 2024 https://amadeus.com/en/resources/research/travel-tech-investment-trends-airports

Ämnen

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com

Presskontakt Marketing Communication