Amadeus nya teknologi synliggör resandets miljöpåverkan

Amadeus nya teknologi synliggör resandets miljöpåverkan

Amadeus har tillkännagivit ett betydande framsteg mot ett mer hållbart resande genom lanseringen av Travel Impact Suite, inklusive integrationen av Travalysts metod för koldioxidutsläpp, Travel Impact Model. Denna lösning, som implementeras automatiskt utan extra kostnad, tillhandahåller data och teknik för att resesbyråer ska kunna synliggöra miljöpåverkan av en flygning så att de kan fatta mer hållbara beslut.

Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, säger: "Vi kan nu tillhandahålla korrekta och detaljerade uppgifter om koldioxidutsläpp för olika reseaktiviteter. Travel Impact Suite erbjuder heltäckande lösningar för att prioritera mer hållbara metoder. Vi siktar på att distribuera Suite över alla kontaktpunkter och nå olika resenärer och resetyper, från onlineresebyråer till företagens bokningsverktyg."

Amadeus introducerar två nya produkter inom Travel Impact Suite. Travel Impact Data Hub sammanställer utsläppsdata från olika källor för reseaktiviteter som flyg, hotell, tåg och bil, vilket gör det möjligt för resesäljare att förmedla och hantera konsekvent information om resealternativens miljöpåverkan. För att driva lösningen utnyttjar Amadeus sina partnerskap med ACRISS, ICAO, Greentripper, Greenview och Travalyst. Dessutom gör Travel Impact Explorer det möjligt för resesäljare att ställa frågor till Data Hub för att hämta miljöpåverkan för en specifik reseaktivitet eller för en hel resa.

Den djupa integrationen av data om miljöpåverkan från resor i Amadeus system ger flexibilitet för kunder som säljer resor att välja den metod de föredrar för utsläppsberäkningar för olika typer av innehåll. Det erbjuder också reseinformation, alternativ och data om miljöpåverkan för flyg, tåg, hotell och bilar inom Amadeus Travel Platform, vilket ger resenärer och reseintressenter möjlighet att fatta mer hållbara beslut.

Travel Impact Booster, som kommer snart, kommer att göra det enklare för reseföretag att få tillgång till och distribuera alternativ för koldioxidkompensation och -borttagning, samt certifikat för hållbart flygbränsle (SAFc), i resenärernas resor.

Sally Davey, CEO, Travalyst, meddelar: "Hållbarhetsinformation, till exempel flygutsläpp, skulle inte kunna göras utan stöd från Amadeus och resten av våra koalitionspartners, som gör det möjligt för oss att få ut denna viktiga information till allmänheten."

Länk till hela artikeln: https://amadeus.com/en/newsroom/press-releases/amadeus-launches-travel-impact-suite

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com