Älvsbyhus nya ledning på Finlandsbesök!

Bakgrund & historia

I maj förra året övertog Kent Johansson stafettpinnen som Älvsbyhus VD, av sin far Donald. Kents bror Stefan klev samtidigt in som vice VD och är tillika företagets byggchef. Kent är historiens tredje VD i tredje generationen av familjen Johansson. 1944 startade företaget med ett snickeri i Norrfjärden. Farfar Göran var en av två unga män som startade upp verksamheten. Familjen har under 67 år framgångsrikt drivit och utvecklat verksamheten till vad den är idag, Sveriges största småhustillverkare. I med och motgång har företaget överlevt både toppar och dalar.

De första husen till finska marknaden levererades för knappt 20 år sedan. Under 2000-talet växte den finska marknaden kraftigt och man beslöt därför, år 2004, att öppna en egen finsk fabrik som placerades i Kauhajoki. Jan-Erik Rusk tillsattes som produktionschef och är numera också VD för finska bolaget, Älvsbytalo OY.

Nu siktar Älvsbyhus mot nya höjder

Under året har en hel del nya former, inriktningar och åtgärder genomförts för att nå de uppställda målen.

Ny säljchef i Finland. Ove Asplund anställdes i maj 2010 som ny säljchef för finska marknaden. I samband med detta flyttade försäljnings- och marknadsavdelningen från Torneå till Kauhajoki.

Ny bygg- och servicechef i Finland. Förutom produktion, marknad och försäljning så sitter även finska bygg- och servicechefen, Peter Kronman, i Kauhajoki. Han är likaså nyanställd i företaget och tillträder sin roll 1.6.2011

Ny husmodell i Finland. 2010 presenterades en ny husmodell, Hongatar, för den finska marknaden. Den har under kort tid blivit en säljsuccé och bl. a lett till att Finland i dagsläget är koncernens största marknad. Första huset sattes upp 9.5.

Nya grepp i marknadsföringen. Artisten Maria Lund flyttade in i ett Älvsbyhus hösten 2010. Under 2011 har hon fungerat som ambassadör i marknadsföringen, bl. a under lanseringen av Hongatar. Andra nya grepp är b. la en kommande TV produktion, sociala medier samt andra överraskande sympatiska sätt att synas.

Ny kommunikationschef. Elisabeth Ennefors tillträdde i februari i år som företagets första kommunikationschef. Hon ska arbeta med både intern och extern kommunikation på koncernnivå.

Produktutveckling & service. Ett antal nyheter i produkternas standard och även tillval har införts fr.o.m. 1 maj i år. Dessutom har ett strategiskt beslut fattats att fokusera ytterligare på service av byggda hus.

Älvsbyhus verkar för välgörande ändamål. En auktion genomfördes den 7 maj, då överblivet och icke använt material såldes ut till allmänheten. Arrangemanget gjordes i samverkan med Lions Älvsbyn och alla intäkter (SEK 181 000) gick oavkortat till cancerforskning i Umeå.

Målsättningar 2011-2014

Företaget har sina målsättningar tydligt uttalade: försäljningen ska öka med minst 10 % årligen tom 2014.

Målsättningar som är tuffa men realistiska. Med sig har företaget den gedigna kunskap och erfarenhet man förvärvat sig under alla dessa år. Också med medarbetare som jobbat i många år i företaget. Dessutom leds verksamheten av en kompetent och erfaren styrelse, ordförande är Rune Andersson, känd och framgångsrik profil inom näringslivet sedan många år. Företaget står på en stabil och trygg grund och ser bara möjligheter framför sig.

Deltagare på pressinformationen:

Kent Johansson, VD Älvsbyhus AB

Ove Asplund, försäljningschef Älvsbytalo

Jan Erik Rusk, fabrikschef Kauhajoki, Älvsbytalo

Peter Kronman, bygg- och servicechef, Älvsbytalo

Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Älvsbyhus AB

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 36 000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har fyra fabriker, tre i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.

Kajsa Wimmer

Presskontakt Marknadsansvarig +46 929 16227