Älvsbyhus möjliggör drömmen om ett nytt hem genom ett unikt erbjudande

Älvsbyhus möjliggör drömmen om ett nytt hem genom ett unikt erbjudande

Sedan sommaren 2012 erbjuder Älvsbyhus en finansieringslösning som ska göra det möjligt att köpa drömhemmet trots att man inte har hela kontantinsatsen. Jenny och Lucas var först i Sverige med att utnyttja erbjudandet och har precis flyttat in i sitt nya Tyr.

- Vi trivs så fantastiska bra, det känns helt overkligt, säger Jenny som bor i huset med sambon Lucas och barnen William och Leo.
Familjen hade länge drömt om ett eget hus. För två år sedan var de och tittade på en 1 870 kvadratmeter stor tomt i Sätra Gård, två mil söder om Södertälje och de föll båda pladask.

- Vi kände direkt att läget var perfekt. Tomten bestod både av en plan och en mer kuperad del och vi visste att barnen skulle älska att bo här, säger Jenny. Men just då hade de ingen ekonomisk möjlighet att köpa tomten. Familjen hade inte hunnit spara ihop till kontantinsatsen och när de väl började fundera på hur lång tid det egentligen skulle ta, började de tappa hoppet om ett framtida drömhus.

- Vi räknade ut att det skulle ta 10 år och vi la in 3 000 kr i månaden, berättar Jenny. Med två små barn kan man inte spara varje krona och det var max vad vi kunde lägga undan. Så vi la ner idén, det kändes inte lönt. Men så av en slump, under våren 2012, fick familjen höra att Älvsbyhus skulle lansera en finansieringslösning där de skulle erbjuda en möjlighet till finansiering av mellanskillnaden mellan banklånet och kontantinsatsen.
- Om vi själva stod för cirka 100 000 kronor så kunde vi låna resten av kontantinsatsen av Älvsbyhus. Så vi tog kontakt med en av deras säljare vilket slutade med en husaffär.

Den 26 januari flyttade familjen Mangs in på Sätra Gård, utanför Nykvarn. De valde att bygga ett Tyr – ett trevligt hus på 121,4 kvadratmeter med öppen planlösning.
- Vi ville ha ett enplanshus med stora öppna ytor där hela familjen kan umgås tillsammans trots att man göra olika saker, säger Jenny.
Det mesta i huset är av standardutförande. Det enda familjen planerar att göra själva är att kakla i köket.
- Vi har försökt att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Vi vill givetvis ha ett fint och energisnålt hus, men vi vill också ha möjlighet att kunna lägga pengar på annat i livet.
Nästa projekt för familjen är att ta tag i tomten i sommar, en altan ska byggas och eventuellt planerar man att asfaltera eller lägga plattor på framsidan. Gräsmattan får vänta till 2014.
- Vi ska köpa oss en stor grill och barnen ska få en studsmatta, det har vi lovat dem. Jag tror det är viktigt att inte stressa för mycket. Det får ta sin tid, kanske tar vi en paus från huset om ett par år och lägger pengarna på en resa istället. Man kan inte bara jobba med nya projekt, man måste njuta också.

Fakta om Älvsbyhus finansieringslösning:
Minsta kontantinsats: 80 000 – 100 000 beroende på produktionskostnad. Effektiv ränta: 7,07 – 7,52 procent beroende på vald avbetalningstid. Amorteringstid: 5-10 år. Uppläggningskostnad: 3 000 kr Exempel: Vid kreditbelopp om 180 000 kr med en effektiv ränta på 7,07 kr, blir månadskostnaden 3 480 kr.
Mer om finansieringslösningen kan man läsa här Finansieringslösning

Ämnen

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 36 000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har fyra fabriker, tre i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.

Kajsa Wimmer

Presskontakt Marknadsansvarig +46 929 16227

Sveriges största hustillverkare.

Älvsbyhus är Sveriges största hustillverkare av småhus. Sedan bolaget startade 1944 har fler än 46000 hus levererats till familjer i Sverige, Finland och Norge. Älvsbyhus har två fabriker (Älvsbyn och Bjärnum). Affärsidén är att utveckla, sälja och tillverka hållbara, färdigmonterade, trähus av hög kvalitet till marknadens bästa pris.

Anledningen till att Älvsbyhus kan bygga och sälja ett prisvärt boende är tack vare en välutvecklad byggprocess som har förfinats under 50 år, varje erfarenhet kommer kunderna tillgodo. Dessutom samordnas inköpen och kostnaderna kan därför hålla nere.

Energiförbrukningen i Älvsbyhusen är låg tack vare rimligt tilltagen isolering, måttlig mängd fönster med mycket lågt u-värde och lågtempererat vattenburet radiatorsystem med sinnrik inverterstyrd frånluftsvärmepump. Genomgående trähus och trägolv, det är miljövänligt, förnyelsebart och lätt att serietillverka i trä. Trähus lagrar koldioxid under hela sin livslängd. Älvsbyhus har eget sågverk där all råvara tas till vara. Spillprodukter levereras till Älvsbyns Energi, som tillverkar grön el och fjärrvärme i sitt kraftvärmeverk.

Idag leds Älvsbyhus av tredje generationen i familjen Johansson. Bröderna Kent och Stefan Johansson är bolagets VD och vice VD/tillika Byggchef.