Unik satsning på att främja valdeltagandet

I samband med EU-valet den 7 juni gör Alvesta kommun en unik insats för att underlätta röstandet och därmed främja valdeltagandet.

Förutom att ge möjlighet till förhandsröstning i tre av kommunens bibliotek har man även utnyttjat kommunens bokbuss som vallokal.

Valbussen har under valrörelsens sista vecka funnits på plats i ett större bostadsområde, i ett industriområde och i anslutning till ett äldreboende.

Robert Olesen, kommunstyrelsens ordförande och också valnämndens ordförande i Alvesta kommun kommenterar satsningen:

"- Ett högt valdeltagande är något av demokratins kärna. Att många väljare utnyttjar sin rätt att välja vilken man vill skall företräda sig är en fråga om legitimitet för den valda församlingen oavsett om det gäller EU-parlamentet, vår egen riksdag eller kommunfullmäktige. Med tanke på det låga valdeltagandet i förra EU-valet 2004 tycker jag att det finns all anledning att pröva nya metoder för att stimulera väljare att utnyttja sin demokratiska rättighet. Det är ur den aspekten som tanken på använda bokbussen som vallokal har vuxit fram."

Än så länge är det inte klart hur många som har valt att använda valbussen för att lägga sin röst, men de som arbetar i valbussen konstaterar att flera väljare har visat sitt intresse.

För ytterligare information, kontakta:

Robert Olesen, kommunstyrelsens ordförande, tel. 0472-15015, e-post: robert.olesen@alvesta.se

Sven Munck, kommunsekreterare, tel. 0472-150 24, e-post: sven.munck@alvesta.se