Pressinbjudan - Framtidsdagen - Alvesta kommuns utveckling som plats i fokus

Tid: 18 april klockan 8.30 - 16.00
Plats: Hotell Rådmannen i Alvesta

Tisdag 18 april 2017 ordnar Alvesta kommun genom sitt utvecklingsbolag med stöd av Swedbank, Företagarna i Alvesta, Södra och Region Kronoberg, en framtidsdag på hotell Rådmannen i Alvesta. Dagen vänder sig till beslutsfattare inom näringsliv och samhälle.

Syftet med dagen är att genom trend- och framtidsspaning visa på förutsättningar för utveckling mot kommunens vision: Vision 2027, södra Sveriges mittpunkt – integrerar lokalt boende med globala möjligheter.

Program
Registrering och kaffe kl. 8.30 – 9.00 Inledning, kl. 9.00 – 9.10 Roland Axelzon, ordförande i Alvesta Utveckling AB, hälsar välkommen och ger en kort information om bakgrunden till och innehållet under dagen.

Alvesta och T-samhället, kl. 9.10 – 9.50 Karin Andersson, partner och seniorkonsult på det internationella konsult- och analysföretaget Kairos Future, bosatt i Småland, presenterar en framtidsinriktad analys av Alvesta kommun med koppling till ”Tankesamhället” kännetecknat av teknologi och transparens, men också av turbulens och kraftig gravitation mot världens globala platser.

Fika, kl. 9.50 – 10.15

Fortsättning Alvesta och T-samhället, kl. 10.15 – 11.00 Ekonomier testas, kl. 11.15 – 12.00 Lars Andersson, ekonom från Swedbank i Malmö, ger oss viktiga bilder om ekonomiska läget och trender.

Lunch, kl. 12.00 – 13.00

Basnäring i utveckling, kl. 13.00 – 13.30 Lena Ek styrelseordförande i Södra, berättar om nya användningsområden och produkter från skogen. Bilder om möjligheter och hot hos det lokala näringslivet (inkl. fika) Företrädare för företag som är verksamma i Alvesta ger sina bilder av möjligheter och hot, när det gäller att utveckla företagen i regionen: Santhe Dahl, koncernchef i VIDA-gruppen, kl. 13.30 – 13.50 Mikael Vieweg, VD på Scandtronics, kl. 13.50 – 14.10

Fika, kl. 14.1014.40

Bengt-Erik Karlberg, VD på Veg Tech, kl. 14.40 - 15.00 Kommunens planering, kl. 15.00 - 15.20

Hagart Valtersson, ordförande i nämnden för samhällsplanering, ger oss ett inspel i vad kommunen gör och kan göra i samhällsplaneringen för företag och invånare.

Avslutning och summering, kl. 15.20 - 15.45

Pressinformation
Media är välkomna under Framtidsdagen, men för planeringens skull, vill vi gärna att ni meddelar om ni kommer eller vid vilka pass ni skulle vilja vara med på och vilka personer ni eventuellt skulle vilja intervjua.

Pressträff i samband med framtidsdagen kl.16.15
Framtidsdagen avslutas med en pressträff i kommunalrådet Per Ribackes rum i kommunhuset kl. 16.15. Vid pressträffen deltar Per Ribacke, kommunalråd; Kjell Rosenlöf, VD AUAB Alvesta kommun och Roland Axelzon, ordförande AUAB

Kjell Rosenlöf, VD Alvesta Utveckling AB, e-post: kjell.rosenlof@alvesta.se. Tfn: 0472 - 150 39
Jonas Tenje, kommunikatör, tfn: 0472 - 151 92

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.