Kommunens julklapp ska gynna lokal handel

På grund av den aktuella Corona-situationen ställs årets julbord in och istället kommer medarbetarna på Alvesta kommun att få två presentkort i julgåva. De två presentkorten kan sedan lösas in hos en lokal näringsidkare.

Årets julgåva till medarbetarna blir två separata presentkort. Ett kort avser varor och tjänster. Det andra kortet ersätter de inställda julborden och är ett presentkort som avser mat eller livsmedel. Individen väljer själv vilken näringsidkare man väljer att stötta, bland de näringsidkare som är med i det utbud som medarbetarna har att välja ibland.

- Alla kommunens medarbetare är viktiga för att vår organisation ska fungera så bra som möjligt och det är också viktigt att varje individ gör ett bra jobb. Vi vet att julpresenter och julbord är uppskattade bland våra medarbetare och ett sätt för oss som arbetsgivare att visa uppskattning och tacka för det arbete som medarbetarna lagt ner under året. Julgåvorna har ett symboliskt värde så jag vill därför också passa på att rikta ett stort tack till alla Alvesta kommuns medarbetare, men också våra politiker, för det bra arbete som genomförts under året som präglats av Corona, säger Camilla Holmqvist, kommunchef, Alvesta kommun

- 2020 har varit ett speciellt år och vi vet att arbetsbelastningen inom många av våra verksamheter varit högre än normalt. Vi inom politiken är oerhört tacksamma för det arbete som görs varje dag i vår kommun för att allting ska fungera som vi har tänkt oss. Vi är valda av kommuninvånarna och kommunens medarbetare har som uppgift att tillgodose kommuninvånarnas behov. Vi har varit tvingade att fatta politiska beslut för att på bästa sätt hantera nya problem och utmaningar och samtidigt har våra chefer och övriga medarbetare också gjort förändringar för att hitta kreativa lösningar till uppkomna problem orsakade av bland annat Corona. Med det sagt, vill jag också tacka våra medarbetare och politiker för ett gott arbete under det gångna året, säger Per Ribacke, kommunstyrelsens ordförande i Alvesta kommun.

Samtidigt resulterade årets löneförhandling också i att kommunals medlemmar fick ett engångsbelopp som kommer att betalas ut i december. Utbetalningen av detta engångsbelopp kommer att ske redan 11 december som ett led i att sprida ut julhandeln och gynna den lokala handeln.

Per Ribacke, Kommunstyrelsens ordförande, 0472 150 15
Thomas Haraldsson, Kommunalråd, 0472 150 70