Alvesta kommun håller formen!

När Korpens tävling Jobbing som pågått under två perioder under 2007 nu är avslutad visar resultatet att Alvesta kommun belagt en mycket hedrande andraplats. Totalt har medarbetare inom Alvesta kommun gjort 47 570 motionstillfällen på minst 30 minuter. Utslaget på alla medarbetare blir det 75,14 motionstillfällen. Jobbing arrangeras av Korpen Småland i samarbete med Korpen i Skåne, Blekinge och Halland. Tävlingen har fungerat så att medarbetare i de organisationer och företag som deltagit noterat sina motionstillfällen under två perioder under året, 9 april till 10 juni och 20 augusti till 21 oktober. Som motionstillfälle har varje fysisk aktivitet som pågår under minst 30 minuter räknats. Under våren deltog 801 medarbetare i Alvesta kommun i Jobbing och under hösten har 654 medarbetare deltagit. Jenny Magnusson som är friskvårdskonsulent i Alvesta kommun noterar med glädje det goda resultatet i tävlingen: ”- Det är givetvis roligt att vi tillsammans i Alvesta kommun har kunnat prestera ett så här bra resultat. På sitt sätt är det ett kvitto på att det arbete som arbetsgivaren Alvesta kommun lägger ner på att stimulera medarbetare att ägna sig åt fysisk aktivitet har varit framgångsrikt. Vi vet att regelbunden fysisk aktivitet är en viktig faktor för att reducera sjukfrånvaro, och kan vi genom att delta i tävlingar som Jobbing få fler medarbetare att motionera är oerhört mycket vunnet, både för individen och för arbetsgivaren.” Förutom att bli tvåa i den totala tävlingen, som vanns av Värnamo sjukhus, blev Alvesta kommun också bästa kommunala arbetsplats i Kronobergs län. Jenny avslutar med att konstatera att Alvesta kommun med all sannolikhet kommer att delta även 2008 om tävlingen då återkommer i någon form. ”- Ja, det är väl ganska självklart. Har vi nu visat att vi tillsammans kan nå så goda resultat så måste vi givetvis försvara eller varför inte stärka vår position bland arbetsplatserna i södra Sverige. För ytterligare information, kontakta: Jenny Magnusson Tel. 0472-151 92 E-post: jenny.magnusson@kommun.alvesta.se Tomas Hedevik Tel. 0472-150 26 E-post: tomas.hedevik@kommun.alvesta.se