Svenska spelmarknaden är rena vilda västern

Efter rader av utredningar är det nu dags att omreglera den svenska spelmarknaden, idag råder rena Vilda Västern. I över 15 år har olika regeringar nonchalerat frågan. Nu är det hög tid att ta fram beslut om en ny spelreglering. Så inledde Håkan Bystedt, ordförande i A-lotterierna, sitt anförande på ett spelseminarium anordnat av Ladbrokes i Almedalen på torsdagen.

Det måste skapas bättre möjligheter för folkrörelserna att via spel och lotterier själva finansiera den allmännyttiga verksamheten och det måste skapas en reglering som omfattar alla aktörer.

Spel och lotterier ska vara roligt och underhållande och bedrivas på ett ansvarsfullt sätt. Jag anser att det finns tre viktiga åtgärder som riksdag och regering nu måste genomföra skyndsamt, fortsatte han.

För det första måste ett licenssystem införas där alla aktörer på spelmarknaden får plats, förutsatt att man uppfyller de krav som staten ställer och att de betalar de licensavgifter och skatter som staten kräver. Det blir i längden orimligt att fortsätta med dagens Vilda Västern där de internationella spelbolagen sätter sina egna villkor, där statens spelbolag tilldelas koncessioner och där de enda aktörerna som har tillstånd och ställs under tillsyn av Lotteriinspektionen är folkrörelserna. Alla aktörer ska ges likvärdiga villkor.

För det andra måste en stark tillsyns- och tillståndsmyndighet skapas som har till uppgift att vara spelmarknadsmyndighet för hela spelmarknaden och som har muskler att se till att regelverket följs av alla aktörer. Det är också viktigt att ansvarsfördelningen för spelproblem mellan samhället och arrangörer blir tydligt.

För det tredje krävs en bred statlig utredning om spel på spelautomater, eftersom dessa spel skapar mest spelberoende. Utredningen måste svara på frågor som: Ska vi över huvud taget ha spelautomater? Om ja, var ska de då finnas? Är det rätt att koppla ihop automater med alkoholtillstånd? Ska spelautomater drivas i monopol eller i konkurrens? Hur ska man komma åt de illegala automaterna som oftast har koppling till grov kriminalitet?

Dessa punkter är början till en ny omreglerad spelpolitik som jag hoppas att en bred politisk överenskommelse i Sveriges riksdag kan leverera redan nu i höst, avslutar Håkan Bystedt.

Kontakta Håkan Bystedt, ordförande, A-lotterierna
E-post: hakan.bystedt@alotterierna.se

• Spel, lotteri

Om A-lotterierna
A-lotterierna har framgångsrikt bedrivit lotteriverksamhet ända sedan 1956. Idag arbetar vi inom flera olika verksamhetsområden inom spelbranschen, där Kombilotteriet är vår mest framgångsrika produkt, men som fått efterföljare i Drömresan och Motorlotteriet. Dessutom har vi skraplotterna Femman och Glädjelotten i vår spelportfölj. Efter årsskiftet planerar vi för Bingo och andra spel på Internet.

Våra ägare är Socialdemokratiska Arbetarepartiet (SAP) och Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU). Dessa har under 2000-talet hittills erhållit mellan 90-100 miljoner kronor i överskott årligen.

För ytterligare information, besök A-lotteriernas webbplats, www.alotterierna.se