Almi Invest investerar i Gårdsfisks hållbara fiskodling

Almi Invest investerar drygt två miljoner kronor i Gårdsfisk, som utvecklar ett helt nytt, hållbart system för fiskodling på land. Pengarna ska gå till en ny odlingsanläggning samt till leverans av fisk till Ica och Coop.

Gårdfisk, som nyligen belönats med Coop:s prestigefyllda Änglamarkspris för sin teknik för hållbar fiskproduktion, har de senaste fyra åren bedrivit ett intensivt utvecklingsarbete på den egna gården i Skåne. Gårdsfisks metod för fiskodling på land sker i stora bassänger i ett slutet system, där det näringsrika restvattnet kan återanvändas som gödsel på åkern, till skillnad från konventionellt vattenbruk där vattnet pumpas rakt ut och bidrar till övergödning.

Tanken är att lantbrukare ska kunna bredda sitt erbjudande med hållbar fisk, odlad under tak hemma i ladan. Systemet är designat för minsta möjliga skötsel och arbetstid, vilket gör att det går att kombinera med lantbruk och därmed öka gårdens lönsamhet.

- Detta är framtidens sätt att få fram färsk fisk, säger Per Heander, investment manager på Almi Invest. Odling av fisk blir ju allt vanligare i takt med att haven blir utfiskade. Med Gårdsfisks unika system kan man få fram fisk av högsta kvalitet utan att bidra till utfiskning eller övergödning.

Gårdsfisk har redan fått en stor order från Ica och Coop på den tropiska fisken Clarias. Den påminner både i smak och konsistens om ål och ska levereras i rökt skick lagom till jul.

- Tack vare investeringen från Almi Invest får vi möjlighet att öka takten i vår produktion för att kunna leverera rökt fisk till julbordet, säger Gårdsfisks vd och grundare Johan Ljungquist. Vi vet att det finns stor efterfrågan på hållbara produkter.

Gårdsfisk har under utvecklingsskedet producerat all fisk i egen regi. Nästa steg blir att sälja systemet till lantbrukare, som vill dra igång fiskproduktion på den egna gården. Enligt plan ska detta ske hösten 2017.

- Det finns flera intresserade, säger Gårdsfisks andra grundare Mikael Olenmark Dessalles. Utmaningen för oss blir att få fram fler system att sälja, samtidigt som vi bygger upp vårt bolag.

För ytterligare information kontakta:

Johan Ljungquist, vd Gårdsfisk, tel 072-307 69 59, mail johan@gardsfisk.se
Per Heander, Investment Manager, Almi Invest, tel 070-839 87 43, mail per.heander@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• riskkapital
  • investering
  • fiskodling
  • almi invest

Om Almi Invest

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.