Medieföretagen - ny arbetsgivarorganisation

Medieföretagen, som bildas idag, är resultatet av att av Medie- och Informationsarbetsgivarna (MIA), Tidningsutgivarna (TU) och SRAO går samman. Den nya organisationen kommer att ha 652 medlemsföretag med nästan 45000 anställda.

Nu bildas för första gången en arbetsgivarorganisation som täcker hela medie- och informationsområdet ; tidningar av olika slag, public service, filmbolag, reklambyråer, informationsföretag och nya medier.

Organisationen blir ett av förbunden inom Almega, tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation, vilket ger den nya organisationen tillgång till resurser och kontinuitet i arbetsgivarrollen. Samtidigt säkras fortsatt hög kompetens över hela medieområdet genom att TU:s arbetsgivardel flyttar med.

Den nya gemensamma arbetsgivarorganisationen Medieföretagen välkomnas idag som en viktig aktör:

SRAO:s VD Jörgen Bjerndell säger i en kommentar till bildandet av Medieföretagen att arbetsgivareföreningen SRAO och medlemsföretagen inom public service, är mycket tillfredsställda med att bli en del av den nya arbetsgivarorganisationen Medieföretagen.

- Arbetsgivarfrågorna är viktiga för så stora företag som SVT, SR och UR, men även för dotterföretagen SRF och RIKAB. Den kompetens och styrka som nu skapas med Medieföretagen, tillsammans med Almegas resurser, kommer att vara viktiga för alla medieföretag i Sverige. Behovet av att försvara en fri och oberoende nyhetsförmedling och engagemang för det fria ordet genom bland annat. tryck- och yttrandefriheten är avgörande frågorför public service-företagen. Den gemensamma deklarationen av detta i de nya stadgarnas portalparagraf är en väsentlig del av den nya arbetsgivargemenskapen, säger Jörgen Bjerndell

- Det är ett välkommet beslut. Nu får vi en större och mer kostnadseffektiv arbetsgivarorganisation med tillgång till mer resurser och bredare kompetenser. Därigenom blir den nya arbetsgivarorganisationen en starkare förhandlingspart, säger Tomas Brunegård, ordförande för TU.

- Det här är ett naturligt steg inom mediebranschen, säger Lennart Wiklund, nuvarande ordförande i Medie- och Informationsarbetsgivarna och vald till ordförande i nya Medieföretagen.

-Gränsöverskridanden, nya distributionsmetoder som samsas med gamla affärsmodeller och stor dynamik präglar våra medlemsföretag. Då behövs en samlad och bred kompetens på arbetsgivarsidan för att kunna ge det stöd och den service företagen behöver, säger Lennart Wiklund

Förbundsdirektör för Medieföretagen blir Charlott Richardson (nuvarande förbundsdirektör MIA)

Biträdande förbundsdirektör blir Björn Svensson (TU:s vice vd och förhandlingschef) Förhandlingschef blir Hans O Andersson (nuvarande förhandlingschef MIA).

För mer information:

Charlott Richardson