VidStar Festival – hyllar Sveriges digitala stjärnor i Ericsson Globe i Stockholm

Helgen 9-10 september är det premiär för VidStar Festival i Ericsson Globe. Det blir en fullspäckad helg för alla som gillar onlinevideokulturen, med bland annat föreläsningar, meet & mingle, scenshower, seminarier och ett stort party som avslutning. VidStar Festival blir en unik chans att träffa och lära sig av landets populäraste YouTube-stjärnor, så som Clara Henry, LakiDoris, Tova Helgesson, I Just Want To Be Cool, De Vet Du, Thomas Sekelius, Anty, Felicia Aveklew och Hampus Hedström. Biljetterna till VidStar Festival släpps lördag 11 juni kl 10:00.

VidStar Festival är en fest och festival för att hylla dagens och framtidens digitala stjärnor. På sju scener i Ericsson Globe-området kommer över 30 YouTube-stjärnor dela med sig av tips, medverka på meet & greet, framträda i shower och delta i intervjuer och på föreläsningar. Festivalen ger fansen en unik chans att träffa sina idoler och skapar också möjlighet för spännande möten mellan kreatörer, fans, annonsörer och YouTube-stjärnor.

– VidStar Festival bygger på passioner och drömmar. Målet är att besökaren ska komma ett steg närmare sin dröm oavsett vad den består av. Någon kanske kommer till VidStar Festival för att hitta ett samarbete mellan en kreatör och ett varumärke, någon annan drömmer om att få ta en bild med sin idol. VidStar Festival kommer vara en lustfylld, interaktiv festival där passion och drömmar har huvudrollerna, säger Emma Egnell, medgrundare och producent för VidStar Festival.

VidStar Festival består av fyra delar:

VidStar Conference
På VidStar Conference ger branschproffs tips om hur man som varumärke eller organisation tillvaratar möjligheterna att kommunicera med video i egna kanaler på nätet. Programmet är skapat för annonsörer, kommunikatörer och marknadsförare som vill lära sig mer om hur onlinevideo och den nya generationen influencers förändrar möjligheten att bygga relation, engagemang och innehåll.

VidStar Academy
Vidstar Academy består av workshops, prova på-aktiviteter och fördjupande intervjuer för den som vill lära sig mer om exempelvis ljud- och musikproduktion, videoredigering och hur man skapar högre räckvidd i sin kanal.

VidStar Foundation
VidStar Foundation är en stiftelse som ägnar sig åt mentorskap och hjälper kreatörer att förverkliga sina drömmar.

VidStar Party
Festivalhelgen avslutas med VidStar Party där artister och YouTubers delar scen och dansgolv med VidStar Festivals besökare. Vilka artister som kommer uppträda avslöjas inom kort.

Under VidStar Festival medverkar över 30 av Sveriges populäraste YouTube-stjärnor med sammanlagt flera miljoner prenumeranter. Sju av dem är VidStar Festivals ambassadörer: 2chips1cola, Anty, Ebba Lindblad, Felicia Aveklew, Hampus Hedström, LakiDoris och Thomas Sekelius.

– Att jag som ambassadör och kreatör får vara med och skapa en fantastisk upplevelse för min publik tillsammans med mina passionerade YouTube-vänner är så spännande och hedrande. Jag är stolt att jag får vara en del av VidStar Festival och är säker på att vi kommer få en kick-ass dag, säger Anty, ambassadör för VidStar Festival.

Dessutom medverkar YouTube-stjärnor som Clara Henry, I Just Want To Be Cool, Moa Murderess, De Vet Du, Liam Pitts, Josephine Qvist, Emil Andersson, Katrin Berndt, TTF Entertainment, Stratolys, Filip Dikmen, Tova Helgesson, Mario Lorimo och Leon Gavric. Ännu fler namn tillkommer.

– Att samla flera tusen online-kreatörer i samma rum är inget nytt fenomen, men som arenaunderhållning känns detta oerhört intressant. Vi har samlat de största stjärnorna som kommer föreläsa, utbilda men framförallt underhålla. Om VidStar Festival kan bidra till att fler onlinekreatörer får fler followers så känns det som vi har lyckats, säger Mikael Tillman, producent på Blixten & Co och medgrundare av VidStar Festival.

– Vi är väldigt glada och förväntansfulla att få möjligheten att vara med och skapa en ny mötesplats och festival för online-kreatörer och deras fans här i Stockholm och i våra arenor. Vi är övertygade om att vi tillsammans med alla inblandade kommer att kunna erbjuda riktigt bra och nyskapande arenaunderhållning med VidStar Festival, säger Marie Lindqvist, VD på Stockholm Globe Arenas.

– Att digitala stjärnor, förutom att ha miljonpublik i sociala medier, kan skapa fantastisk liveunderhållning är redan bevisat. Därför är det både kul och spännande att de nu intar en scen som Ericsson Globe, säger Viktor Linell, Global Head of Talent på Splay Networks.

– Att under två dagars tid samla våra största kreatörer till en festival av den här storleken på Sveriges kanske mest klassiska arena känns inte en dag för tidigt och vi är mycket glada och förväntansfulla att få vara en del av detta tillsammans med våra talanger, säger Edward Dahlbäck Rörström, Head of A&R ENT.

VidStar Festival är ett samarbete mellan Blixten & Co, Geek Media, Stockholm Globe Arenas, Splay Networks och ENT.

Festivalen är öppen för allmänheten och pågår under helgen 9-10 september i Ericsson Globe.

Mer information om VidStar Festival

Vidstarfestival.com
YouTube.com/vidstarfestival
Facebook.com/vidstarfestival
Instagram.com/vidstarfestival
Twitter.com/vidstarfestival
Snapchat: @vidstarfestival
#vidstarfestival

Biljetter
Biljetterna till VidStar Festival släpps lördag 11 juni kl 10:00 och kan köpas via VidStarfestival.com, axs.com och blixten.se.

Pressbilder finns här: www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Om Emma Egnell
Emma Egnell är medgrundare, producent och projektledare för VidStar Festival. Hon har jobbat som kreatör, konceptutvecklare och producent i 20 år och jobbat med kunder som Schibsted, Johnson & Johnson, OMX och Ericsson. Dessutom är hon grundare till projektet HejDigitalt, som utsågs till Årets bästa B2B-kommunikation på Swedish Content Awards 2016.

Om Beata Wickbom
Beata Wickbom kläckte idén till VidStar Festival och är redaktör och medgrundare för projektet. Hon är digital strateg med 20 års erfarenhet av digital kommunikation och affärsutveckling och en efterfrågad rådgivare till stora företag och organisationer. Hon var med och byggde upp Spray, är medgrundare till det prisbelönta projektet HejDigitalt och en flitigt anlitad föreläsare om digitala medier och villkoren för framtidens kommunikation.

Ambassadörer för VidStar Festival

2chips1cola
Sam Nilsson Ezeh, 17 år, kommer från Göteborg men är nu bosatt i Stockholm. På YouTube är han mer känd under namnet "2chips1cola" där han med hjälp av sin snabba humor, fantastiska sångröst och excentriska personlighet har byggt upp en av de snabbast växande kanalerna i Sverige. I dagsläget har Sam ungefär 179 000 prenumeranter.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/user/2chips1cola
Instagram: https://www.instagram.com/samnilssonezeh/

Anty
Antonia Johnson, 21 år från Umeå men nu bosatt i Stockholm, har med sin fierce personlighet delat med sig av sitt liv i hela sex år. Genom vloggar, skönhetsklipp och challenges har hon byggt upp ett stark community som älskar att få ta del av hennes liv. Anty har 174 000 prenumeranter.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/user/Antyblogg/
Instagram: https://www.instagram.com/antyse/

Ebba Lindblad
Ebba Lindblad är, trots sin ålder på 16 år, en erfaren YouTuber. Hon är född och uppvuxen i Stockholm och mest känd för sin kanal EbbasBeauty med över 56 000 prenumeranter. På kanalen får man se allt från tutorials till skönhetsvloggar, inblickar i Ebbas vardag och videor när hon spelar “The Sims”.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/EbbasBeauty
Instagram: https://www.instagram.com/ebbalindblad/

Felicia Aveklew
19-åringen Felicia Aveklew har alltid varit intresserad av smink och mode. I början av 2015 startade hon sin egen YouTube-kanal där hon delar med sig av sina bästa sminktips, lägger upp roliga videor med sin pojkvän och klipp där tittarna får följa med i hennes liv. Kanalen har redan över 79 000 prenumeranter. Felicia är också aktuell i TV4Play-serien "Vägen till Bråvalla".
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/feliciaaveklew
Instagram: https://www.instagram.com/feliciaaveklew/

Hampus Hedström
Trots att han bara är 19 år har Hampus Hedström en bred erfarenhet av underhållningsbranschen och har med sin kvicka humor inte bara gjort succé på stand up-scenen utan också lyckats nå en bred målgrupp på sin YouTube-kanal som han lanserade i januari 2015 och som har över 141 000 prenumeranter.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/user/hampusthehedstrom
Instagram: https://www.instagram.com/hampushedstrom/

LakiDoris
19-åriga Lovisa Karlsson från Stockholm, också känd som LakiDoris, är en YouTube-veteran med en gedigen erfarenhet. Hon startade sin kanal för sex år sedan och har genom bland annat vloggar, kropp och knopp-klipp och samlevnads-klipp lyckats bygga upp en väldigt lojal publik på hela 184 000 prenumeranter.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/user/lakidoris
Instagram: https://www.instagram.com/lovisak97/

Thomas Sekelius
18-åringen från Växjö driver en av Sveriges just nu snabbast växande kanaler och är ett stjärnskott på YouTube-himlen med sin smittande charm och mix av skönhet, humor och utmaningar. Hans kanal har i dagsläget över 160 000 prenumeranter.
Länk till kanal: https://www.YouTube.com/channel/UCJKIi6ysvTD9gtrpiamJ6jw
Instagram: https://www.instagram.com/thomassekelius/