Veronica Maggios succéspelning på Stockholms Stadion

Som första kvinnliga svenska soloartist någonsin intog Veronica Maggio under lördagskvällen Stockholms Stadion inför 20 000 jublande fans. Tillsammans med bland andra Eva Dahlgren och Håkan Hellström bjöd hon på en historisk kväll.

Redan dagen innan konserten började fans dyka upp och vid lunchtid på lördagen ringlade sig kön ända ut på Valhallavägen och Stockholm bjöd på sitt bästa väder med sensommarvärme och strålande solsken. Först ut på scen var dj-duon Sharks och därefter värmde Maja Francis och Miss Li upp publiken inför Veronica.

Tio minuter innan showen kunde den förväntansfulla publiken följa hur Veronica och bandet under stigande nervositet förberedde sig bakom scenen på storbildsskärmarna. Prick klockan nio gick Veronica Maggio på scen och publikhavet fullkomligt kokade när ”Vi mot världen” drog igång. Därefter bjöd hon på bland annat kommande singeln ”Dom sa!” och ”Finns det en” innan det var dags för kvällens första hemliga gäst – Markus Krunegård. Tillsammans framförde de Veronicas ”Vi kommer alltid ha Paris” från Veronicas skiva ”Satan i gatan” som Markus varit med och skrivit.

Nästa låt var ”Mitt hjärta blöder” och till den hade en speciell konsertapp skapats. Publiken höll upp sina telefoner och hela himlen fylldes av ett rött blinkande sken. Sedan bjöds den jublande publiken på ”Snälla bli min”, ”Välkommen in”, ”Gammal sång” och ”Måndagsbarn”.

Kvällens nästa överraskningsgäst var Veronicas barndomsidol Eva Dahlgren. Veronica och Eva bjöd på två låtar tillsammans – en magisk duett av Evas klassiker ”Vem tänder stjärnorna” och Veronicas ”Inga kläder”. Kvällens tredje gäst var Petter Winnberg som gästade på ”Gjord av sten”.

Konsertens tre sista ordinarie nummer var ”Satan i gatan”, Sergels torg” och ”Storma tills vi dör” som avslutades med ett guldregn innan Veronica lämnade scenen.

En kort stund senare kom Veronica tillbaka, och publikens jubel visste inga gränser när hon presenterade kvällens sista gästartist – Håkan Hellström. Tillsammans sjöng de ”Förlorad för alltid” från Veronicas senaste skiva och gemensamma ”Hela Huset” från förra albumet "Handen i fickan fast jag bryr mig". Veronica gästade Håkan Hellströms första konsert på Ullevi för ett par år sedan och nu var det Håkans tur att sjunga med Veronica – till publikens eufori.

Kvällens sista låtar blev ”Hädanefter” då publikens telefoner blinkade i ett lila sken och lyste upp augustinatten, ”Jag kommer” som bjöd på stora färgglada LED-bollar i publikhavet och kvällen avslutades med en oförglömlig version av ”Den första är alltid gratis” med allsång, konfetti och dånande applåder och publiken ville aldrig gå hem.

Hela låtlistan:
Vi mot världen
Dom sa!
Finns den så finns det flera
Va kvar

Hela huset – med Håkan Hellström
Hädanefter
Jag kommer
Den första är alltid gratis

Pressbilder från konserten finns här:
WeTransfer, foto Rodrigo Rivas Ruiz

Ellinor Wannmyr, ILES PR