Turnépremiär för Anders Janssons första soloshow – Kom in och stäng dörren

För första gången ger sig Anders Jansson (“Hipp Hipp”, "Starke man”, ”Intresseklubben”) ut på soloturné. I "Kom in och stäng dörren” får publiken bland annat träffa Anders Janssons inre mentala tolvåring och höra hur stora hörlurar man egentligen kan ha på sig när man är 48 år. Sverigeturnén inleds i Stockholm den 28 januari och fortsätter sedan till bland annat Jönköping, Bollnäs, Piteå, Örebro och Göteborg.

”Kom in och stäng dörren” hade premiär i Lund i oktober och hyllades i Sydsvenskan ("Anders Jansson levererar!") och Skånska Dagbladet ("pang på, friskt humör, inga krusiduller"). Efter höstsäsongen i Lund åker Anders Jansson nu ut på Sverigeturné med start i Stockholm den 28 januari 2016.

Föreställningen är Anders Janssons första soloshow och bygger på en idé som han burit på länge. Det blir en blandning av nostalgi, nutid och framtid, kantad av improvisation, publikdialog och självklart även Anders Janssons fingertoppskänsla för att gestalta komiska karaktärer med hjälp av miner och kroppsspråk.

Spelplan Anders Jansson 2016
28 jan – Stockholm, Chinateatern
29 jan – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
30 jan – Eskilstuna, Lokomotivet
31 jan – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
3 feb – Karlstad, Scalateatern
4 feb – Bollnäs, Kulturhuset
5 feb – Gävle, Gävle Teater
6 feb – Örebro, Conventum Kongress
11 feb – Linköping, Linköping Konsert & Kongress Garden
12 feb – Vara, Konserthuset
13 feb – Göteborg, Draken
14 feb – Jönköping, Kulturhuset Spira
19 feb – Växjö, Palladium
20 feb – Växjö, Palladium
21 feb – Halmstad, Halmstads teater
25 feb – Umeå, Vävenscenen
26 feb – Piteå, Studio Acusticum
27 feb – Östersund, Storsjöteatern

”Kom in och stäng dörren”
Av och med Anders Jansson
Redaktör: Lars Wickström
Producent: Anna Modéer Wiking, Anagram

Om Anders Jansson
Anders Jansson är kanske mest känd för sina populära roller i humorprogrammet "Hipp Hipp ” tillsammans med Johan Wester. Här gjorde han bland annat karaktärerna Tiffany Persson, journalisten Morgan Pålsson och programledaren Mike Higgins för “Svenska för nybörjare”. Anders Jansson har också spelat den inte helt kompetenta politikern Lars-Göran Bengtsson i SVT-serien "Starke Man”.

Sin komikerkarriär startade Anders Jansson tillsammans med Johan Wester redan i grundskolan. De var senare spexare i Lund och engagerade i flera lundaspex och karnevaler. Duon bildade också tillsammans med Claes Virdeborn humorgruppen Vulkteatern 1996 och hade framgångar i Lund med flera föreställningar. Tillsammans med Johan Wester har Anders Jansson också gjort humorshower så som ”500” och "Köp mjölk, Skriv bok”.

2005 var Anders Jansson programvärd för Sommar i P1 och 2010 var han programvärd för Vinter i P1. Mellan 2011 och 2013 sändes ”Jansson & Wester” i P4. 2014 ledde han Melodifestivalen tillsammans med Nour El-Refai. Det senaste året har Anders Jansson bland annat hörts i podcasten "Nyfikat” tillsammans med Johan Wester, gjort webbserien "Tiffany arbetstränar” (SVT) och programlett fredagsunderhållningen "Roliga timmen” (SVT).

Biljetter
Biljetterna säljs via Blixten.se