Timo Räisänen tolkar julen 2019 – med turné och singelsläpp!

Julen står redan för dörren, och allas vår Timo Räisänen gör sig redo att tolka den! Under turnéparollen ”Timo Räisänen tolkar Julen” bjuds både nya och klassiska låtar, så väl som helt nyskrivna framtida jul-klassiker i ett manér vi aldrig tidigare sett Timo. Den 8 november släpper Timo Räisänen singeln ”Två Vise Män” med en turnépremiär strax därefter – den 21 november i Örebro är det dags, och biljetterna släpps den 16 september klockan 10.00!

Timo Räisänen är en sann entertainer – en komiker som lockar till skratt, och hinderslöst för publiken rakt in i det sällsamma allvaret. Med bland annat megahiten “Fear No DarknessPromised Child” i sin gedigna låtkatalog har Timo, också tack vare hundratals genomförda gig, gjort sig ett namn som en av Sveriges största soloartister. Under de senaste åren har Timo släppt sin svenska debut samt turnerat i flertalet sättningar; med sin trio, fullt band, som soloartist och med konceptet ”Timo sjunger Ted”.

“Timo sjunger Ted” var under 2016 en av landets mest bokade akter. Livekonceptet är fortfarande enormt uppskattat och frekvent bokat över hela landet, och har dessutom inspirerat den nya julturnén ”Timo Räisänen tolkar Julen”. Utöver tolkningar och versioner av både klassiska & välkända så väl som mer obskyra jullåtar har det smugit sig in helt nytt, egenskrivet material – inte minst singeln ”Två Vise Män” som släpps den 8 november.

– Jag kommer, tillsammans med mina vänner Pär och Rebecka, spela skiten ur några av de mest älskade, och kanske missförstådda, låtarna i julrepertoaren. Allt kan hända och Mössens Julafton har aldrig iklätts en ösigare och mer kärleksfull skrud, säger en skrattande Timo.

– För mig är det ett drömprojekt. Det måste svida lite oroväckande, som att jag kanske bränner min karriär i båda ändarna nu. Men framförallt finns det så många fantastiska låtar av helt olika slag som jag kan tolka och föra samman, säger Timo och fortsätter:

– Jul-singeln är en duett med en av mina kontemporära idoler, Henning. Den handlar om en blöt kväll vi två hade på stan nere vid Röda Sten.

2018 och 2019 såg vi honom framföra En Timokonsert, där han sammanfattade karriären så här långt i en “Timo extra allt-föreställning”. Under sommaren som gått har Timo underhållit tusentals personer i hela landet i alla de olika sättningarna och med samma fingertoppskänsla och showmanship som alltid.

Startskottet för julturnén går den 21 november på Frimis i Örebro, och besöker totalt 13 städer runt om i Sverige. Biljetterna släpps idag klockan 10:00 och säljs via blixten.se/timo-raisanen.

Turnéplan – Timo Räisänen tolkar Julen
21 nov – Örebro, Frimis
22 nov – Stockholm, Nalen
23 nov – Dalum, Hermans Lada
29 nov – Bollnäs Kulturhus
6 dec – Jönköpings Teater
7 dec – Mariestad, Jubileumsteatern
12 dec – Uppsala, Katalin
13 dec – Norrköping, Arbis
15 dec – Kungsbacka Teater
18 dec – Lunds Stadsteater
19 dec – Malmö, Palladium
20 dec – Varbergs Teater

Biljettinformation

Se upp för ohederliga andrahandsförsäljare och vänd dig alltid till arrangören (Blixten & Co) om du är osäker.

För mer information vänligen kontakta
Victor Fagerquist, victor@blixten.se, 070-840 89 18

Blixten & Co representerar ett 80-tal av Sveriges mest framstående artister och producerar konserter, shower, musikaler, teater och dansföreställningar över hela Skandinavien.

Blixten & Co producerar bland annat Lisa Nilsson-Kvinnan som är jag, ART, humorgruppen Stallet-Måndagsklubb på Rival, Mia Skäringer-No more fucks to give, Lola, Eric Gadd-OMG, Melodifestivalen och turnéer med artister som Veronica Maggio, Petter, Sarah Dawn Finer, Weeping Willows, Thomas Stenström, Pale Honey, Newkid, Moto Boy, Linn Koch-Emmery, STOR.

Blixten & Co är sedan december 2018 del av nätverket All Things Live, den största oberoende aktören i Norden inom live-/underhållningsindustrin. Vårt partnerskap i All Things Live täcker hela spektrumet från lokala norska akter till svenska musikproduktioner och danska stand-up-evenemang till arenakonserter med internationella artister som The Rolling Stones, Celine Dion, Green Day, Britney Spears och Eminem.