Taylor Swift äntligen tillbaka i Norden – spelar i Oslo 26 juni!

Taylor Swift, en av vår tids största superstjärnor, har rönt enorma framgångar sedan släppet av sitt självbetitlade album år 2006. 2020 är det hela nio år sedan popstjärnan sist besökte Skandinavien, och det är en ära att få meddela att hon den 26 juni äntligen gör ett återbesök – på festivalen Oslo Sommertid den 26 juni!

- OMG! Det här är något av det vildaste jag har varit med om. Att få självaste Taylor Swift att spela på en av väldigt få konserter i Skandinavien är en dröm som gått i uppfyllelse. Hon kommer sätta Norges största konsertarena i brand och vi förväntar oss att kvällen går till historien! Det är nio år sedan hon var i Norge sist och sedan dess har hon gett ut fyra album, levererat en hel drös av hits och vunnit de största priserna, säger Peer Osmundsvaag, ansvarig arrangör från All Things Live Norway.

Den tidigare country-popstjärnan har gett ut sju album, vunnit flera Grammy Awards (för bland annat Album of the Year och Best Pop Vocal Album), blivit utsedd till Woman of the Year av Billboard, och har över 43 miljoner lyssnare per månad på Spotify.

Hon är född och uppvuxen i Reading, Pennsylvania, och började visa stort intresse för musik vid 9 års ålder – med Shania Twain som största inspiration. Bara 14 år gammal skrev hon skivkontrakt med RCA Records 2004 och flyttade med hela familjen till Nashville för att fokusera på musiken, och skrev kort därpå kontrakt med Sony/ATV Music Publishing.

Albumet Fearless gavs ut i november 2008 och sålde guld redan första veckan, och kom att tjäna in flera platinacertifieringar under 2009 med låtar som ”Love Story”, ”White Horse”, ”You Belong with Me” och ”Fifteen”. Även hennes tredje album Speak Now, som gavs ut i oktober 2010, blev en stor succé – inte minst med de Grammy-vinnande singlarna ”Mine” och ”Mean”

Efter livealbumet från 2011, World Tour Live: Speak Now, tog Swift ett större kliv mot pop och började jobba med musiker som Dan Wilson, Butch Walker och självaste Max Martin. Detta blev tydligt med den första singeln från albumet Red (2012),”We Are Never Ever Getting Back Together” – och plattan kom att krossa alla förväntningar och sälja i över en miljon exemplar bara den första veckan. En anmärkningsvärd prestation som var dubbelt så imponerande i en tid då skivförsäljningen minskade.

Singeln ”Shake It Off” från hennes femte album 1989 klättrade direkt till förstaplatsen efter släppet 2014. Albumet var hennes första officiella popalbum, och blev Taylor Swifts tredje album som sålde mer än en miljon exemplar den första veckan.

Reputation var Swifts sista album på skivbolaget Big Machine. I november 2018 signade hon med Universal Music, som distribuerade hennes nya album under deras Republic Records-etikett. Albumet Lover gavs ut tidigare i år och innehöll singlarna ”Me!” och ”You Need To Calm Down”, som båda nådde varsin andraplats på Billboard Hot 100.

”Taylor Swift befäster sin plats som popdrottning genom att spotta ur sig de exakt rätta orden som förklarar känslor och tillstånd.”
– Svenska Dagbladet

“ Taylor Swift låter bättre än på länge.”
– Aftonbladet (4+)

Biljettinformation
Biljetterna släpps på onsdag 25 september kl 10:00 via www.ticketmaster.no eller www.allthingslive.se/taylor-swift

Se upp för ohederliga andrahandsförsäljare och vänd dig alltid till arrangören (All Things Live) om du är osäker.

Victor Fagerquist, victor@blixten.se, 070-840 89 18
www.allthingslive.se/taylor-swift

Blixten & Co representerar ett 80-tal av Sveriges mest framstående artister och producerar konserter, shower, musikaler, teater och dansföreställningar över hela Skandinavien.

Blixten & Co producerar bland annat Lisa Nilsson-Kvinnan som är jag, ART, humorgruppen Stallet-Måndagsklubb på Rival, Mia Skäringer-No more fucks to give, Lola, Eric Gadd-OMG, Melodifestivalen och turnéer med artister som Veronica Maggio, Petter, Sarah Dawn Finer, Weeping Willows, Thomas Stenström, Pale Honey, Newkid, Moto Boy, Linn Koch-Emmery, STOR.

Blixten & Co är sedan december 2018 del av nätverket All Things Live, den största oberoende aktören i Norden inom live-/underhållningsindustrin. Vårt partnerskap i All Things Live täcker hela spektrumet från lokala norska akter till svenska musikproduktioner och danska stand-up-evenemang till arenakonserter med internationella artister som The Rolling Stones, Celine Dion, Green Day, Britney Spears och Eminem.