Sverige gör sig redo att skramla för människor på flykt

Sverige gör sig redo att skramla för människor på flykt

I morgon tisdag är det dags för Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt. En stor insamlingskväll som tagit form på bara några veckor efter att en handfull branschkollegor beslutat sig för att försöka göra något för att hjälpa medmänniskor i nöd.

Nu har Hela Sverige skramlar vuxit till en folkrörelse och fler och fler sluter upp och är med och samlar in pengar för att hjälpa människor runt om i världen som tvingats lämna sina hem. Så räkna med en historisk kväll i Ericsson Globe, direktsänd både i radio och tv.

Endast 150 biljetter kvar
I skrivande stund finns endast 150 platser kvar till försäljning för den som vill uppleva denna unika kväll live i Ericsson Globe, och dessa är riktigt bra platser. Biljetterna kostar 535 kr och säljs via axs.com.

Insamlingen till FN:s flyktingorgan UNHCR
Alla biljettintäkter, serviceavgifter, pengar från försäljning av gåvokort på plats i Ericsson Globe under tisdagskvällen och gåvor via sms, Swish och plusgiro, samlas in till insamlingsstiftelsen Sverige för UNHCR. Pengarna går sedan till FN:s flyktingorgan UNHCR:s arbete för människor på flykt världen över.

UNHCR finns på plats och hjälper drabbade människor i den stora flyktingkris som pågår runt Medelhavet – i Europa, Syrien och dess grannländer, men också i länder som Sydsudan, Centralafrikanska republiken, Afghanistan och Pakistan där miljoner människor är på flykt.

UNHCR ger nödhjälp som tak över huvudet, mat, vatten och sjukvård, men också tillgång till utbildning och skydd av mänskliga rättigheterna. Organisationen hjälper även människor att hitta sätt att försörja sig och långsiktiga lösningar till en tryggare framtid.

För att ge en gåva upp till 500 kr, sms:a FLYKT125 (125 kr), FLYKT255 (255 kr) eller FLYKT500 (500 kr) till 72 980.

Gåvor över 500 kr går att skänka via Sverige för UNCHR’s plusgiro: 90 01 64-5 eller via Swish till nummer: 123 90 01 645.

Övriga insamlingar
Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt direktsänds i radio och tv och i samband med dessa sändningar gör även mediehusen egna insamlingar där pengarna öronmärks och går till insatser för människor på flykt:

• SVT och Sveriges Radio samlar till Radiohjälpen.

• TV4 Play samlar in till sin insamlingsgrupp TV4 Hjälpen. I den ingår Röda Korset, Läkare Utan Gränser, Sverige för UNHCR, Unicef och Rädda Barnen.

• TV3 Play samlar in till Sverige för UNHCR.

• TV5 Play samlar in till Röda Korset.

– Det är oerhört fint att se att så många sluter upp och hjälper till! Allt från engagerade artister och påhittiga privatpersoner till generösa företag. Och att de stora mediehusen inte bara går samman och sänder konserten utan dessutom hjälper till att samla in ännu mer pengar är fantastiskt! Det vågade vi knappt drömma om när vi började för några veckor sedan, säger Sophie Henningson, en av initiativtagarna bakom Hela Sverige skramlar.

Sammanräkningen
Under tisdagsnatten kommer ovan nämnda insamlingar att räknas samman och totalsiffran offentliggöras via pressmeddelande.

Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt
Konserten äger rum tisdag 29 september på Ericsson Globe med start kl 19:00.

På scen:
The Hives feat Michael Alonzo & Steppan
Uno Svenningsson
Weeping Willows

Konserten direktsänds av SVT, TV3 Play, TV4 Play, Kanal 5 Play, Aftonbladet TV, Expressen TV, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet, Helsingborgs Dagblad och Sveriges Radio.

För mer information om Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt
www.helasverigeskramlar.se
Facebook: Hela Sverige skramlar
Twitter: sverigeskramlar