Succémusikalen Kristina från Duvemåla nypremiär på Cirkus i Stockholm!

Succémusikalen Kristina från Duvemåla nypremiär på Cirkus i Stockholm!

Den 12 september 2015 öppnas åter dörrarna för den storslagna musikalen Kristina från Duvemåla på Cirkus i Stockholm. Då har det gått 20 år sedan ridån gick upp för första gången och det är med öppen famn Stockholm åter välkomnar det klassiska utvandrareposet.

När Kristina kommer till Cirkus igen i september nästa år är det med en helt ny ensemble begåvade unga sångare och skådespelare. Den 27 november släpps biljetterna till nästa års föreställningar.

I den nya uppsättningen spelas huvudrollen av Maria Ylipää, som gjorde rollen som Kristina då musikalen sattes upp på Svenska Teatern i Helsingfors. Även de andra ledande rollerna görs av skådespelare och sångare från samma ensemble. Robert Noack gick direkt från Teaterhögskolan i Malmö till rollen som Karl Oskar; Oskar Nilsson, även han direkt från skolbänken på Musikhögskolan i Stockholm, gör rollen som Robert. Birthe Wingren går från den ena ytterligheten till den andra; från Sally Bowles i Cabaret till Ulrika i Västergöhl.

Föreställningen - som just nu går för utsålda hus på Göteborgsoperan – är mer nedtonad och dubbelbottnad, där kopplingar kan göras till dagens samhällsklimat. Uppsättningen närmar sig här en starkare känsla av utsatthet, rotlöshet och kringflackande liv som lätt kan jämföras med vår tid.

Urpremiären av Kristina från Duvemåla på Malmö Musikteater år 1995 var en formidabel succé och skapade svensk musikalhistoria. Under fyra år spelades föreställningen för utsålda hus i Malmö, Göteborg och Stockholm. När ridån slutligen föll fyra år senare hade 1 000 917 personer sett det gripande dramat om utvandringen från Småland.

Pressrosor från Göteborgsoperans uppsättning:
”Man skakar och skälver som om man hörde det för första gången” (DN)
”Musikdramatik i mästarformat” (Borås Tidning)
”Glöm inte näsduken bara” (GT)

Musik: Benny Andersson,
Text: Björn Ulvaeus
Regi: Lars Rudolfsson
Manus: Lars Rudolfsson och Jan Mark.

Biljetter bokas på Blixten & Co. www.blixten.se/kristinafranduvemala

Kristina från Duvemåla på Cirkus presenteras av Blixten & Co
i samarbete med Charlotta Teaterproduktion och GöteborgsOperan.

För mer information, intervjuförfrågningar och pressbilder,
vänligen kontakta Liza Skoglund, ByströmBalodis, liza@bystrombalodis.se, 0723-50 92 22.