”Störst av allt” blir teater med Nour El Refai i huvudrollen – från storsuccén av Malin Persson Giolito!

Rättegångsdramat ”Störst av allt” av Malin Persson Giolito har rönt framgång efter framgång sedan den utkom 2016. Nu – 3 år efter boksläppet – står det klart att Störst av allt blir teaterföreställning med ingen mindre än Nour El Refai, i en monolog som framarbetas, dramatiseras och regisseras av Paula Stenström Öhman. Premiär 28/2 på Rival i Stockholm – biljetterna släpps på måndag 26 aug kl. 08:00!

Den 28 februari 2020 är det premiär för scenföreställningen Störst av allt. På scen ser vi Nour El Refai i regi av den hyllade dramatikern & regissören Paula Stenström Öhman, och uppsättningen kan ses under hela våren 2020 på Rival i Stockholm.

Historien handlar om den unga överklasseliten och en skolskjutning vid fiktiva Djursholms allmänna gymnasium. På scen tar den sig form i ett rättegångsdrama om skuld, rätt, sanning och empati – som precis likt boken utgår helt och hållet från Majas tankar och perspektiv.

- Jag är så otroligt glad att få göra det här! Jag har fightats mot jättefina namn för att få den här rollen och nu är det på riktigt, vi är redan igång och repar och det känns redan som bland det svåraste och roligaste jag gjort, säger Nour El Refai.

Nour El Refai är skådespelare och komiker, och sina stora framgångar i humorvärlden till trots är hon inte det minsta främmande för skådespeleri, dramatik och scenkonst – El Refai har bland annat spelat Ellen Klar i Swede Hollow (Dramaten), huvudrollen som Mozart i Amadeus (Örebro Länsteater), och genomfört 70-talet föreställningar för över 28 000 med sin hyllade enmansföreställning En Komisk Depression.

Boken Störst av allt är skriven av Malin Persson Giolito, gavs först ut år 2016, och har i dagsläget sålt i över 505 000 exemplar (bara i Sverige), utgivits i 30 länder, hyllats till skyarna av internationell press och agerat förlaga till vad som kom att bli den första svenskproducerade Netflix-serien (kallad Quicksand internationellt) – som setts av miljontals människor världen över.

– ”Vem talar Maja med?”, undrar många av mina läsare. Och jag har alltid, ända sedan jag började skriva Störst av allt, sett hur Maja står på en teaterscen och blickar ut mot den mörka massa som är hennes publik. Hon kräver att de ska lyssna, hon tror att hon skiter i vad de tycker, men egentligen vill hon bara förstå vad det var som hände. Nu får Maja äntligen ta plats på scen. Jag hade länge tänkt mig Nour El Refai som Maja, och när producenterna berättade att de castat henne var det inte bara en dröm som gick i uppfyllelse, det var minst två, säger Malin Persson Giolito.

Störst av allt dramatiseras och regisseras av prisbelönta dramatikern & regissören Paula Stenström Öhman. Hon har mottagit både Ibsenpriset så väl som Henning Mankells Stipendium, och ligger bakom Jag tror på dig Anita (Kulturhuset Stadsteatern), People Respect Me Now (Turteatern) och Ocean (Lumor/Unga Klara), varav de båda två sistnämnda blev uttagna till anrika Scenkonstbienalen under sina respektive uppsättningsår.

- När jag sommaren 2017 sträckläste Störst av allt skrek jag rätt ut: jag älskar den, hon är skoningslös! Så det var sjukt fint att få frågan från Jonas Kahnlund på Blixten & Co som kom med idén, och Malins förtroende att omvandla hennes bok till scenföreställning. Boken är många saker för mig: en rättegångsthriller, en samhällsmassaker, en hjärtskärande kärlekshistoria - men framförallt är den Maja. Dryga, arga, överklass-bitchiga, knivskarpa, sköra, oerhört sorgsna och oerhört roliga Maja. Det är Majas röst jag försökt fånga i manus. Och ingen kan göra Maja bättre än Nour, tro mig, hon nitade det i extremt hård konkurrens, säger Paula Stenström Öhman.

Med bara ett halvår kvar till premiär har hela det konstnärliga teamet fullt upp med förberedelser och produktion i alla led – manus, scenografi, mask- & kostymdesign, musik och ljusdesign kommer ta form under den närmsta tiden och inspirationen hämtas bland annat från olika delar av Sveriges rättsväsende.

Störst av allt har premiär på Rival i Stockholm på lördag den 28 februari. Pjäsen spelas under hela våren 2020 och biljetterna släpps på måndag 26 augusti kl 08:00.

Konstnärligt team
Skådespelare – Nour El Refai
Regi och manus – Paula Stenström Öhman
Scenografi och ljusdesign – Markus Granqvist
Komposition och ljuddesign – Saemundur Grettisson
Kostymdesign – Maria Peterson
Maskdesign – Sara Klänge
Dramaturg – Eva-Maria Benavente Dahlin

Biljettinformation
www.blixten.se/storst-av-allt

Biljetterna släpps den 26 augusti kl 08:00, kostar mellan 295-795 kr och säljs endast via www.blixten.se.
Se upp för ohederliga andrahandsförsäljare och vänd dig alltid till arrangören (Blixten & Co) om du är osäker.

För mer information vänligen kontakta:
Victor Fagerquist, victor@blixten.se, 070-840 89 18
Sandra Nordin, sandra@blixten.se, 070-697 39 59

Blixten & Co är ett av Sveriges ledande bolag inom live-/underhållningsindustrin.

I Sverige representerar vi ett åttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien samt levererar exklusiva lösningar till våra exklusiva partners. Vårt partnerskap i All Things Live täcker hela spektrumet från lokala norska akter till svenska musikproduktioner och danska stand-up-evenemang till arenakonserter med internationella artister som The Rolling Stones, Green Day och Eminem.