Stefan Ahnhem vinner nya deckarpriset Crimetime Specsavers Award

Crimetime Specsavers Award 2015 går till Stefan Ahnhem för ”Offer utan ansikte”. Det nyinstiftade priset delades ut idag på Sveriges nya deckarfestival Crimetime Gotland som just nu pågår i Visby för första gången. Prisutdelare var den brittiska författaren Denise Mina.

”Skarp, adrenalinstinn nagelbitarspänning! I 600 sidor hålls läsaren i ett nästan kusligt skickligt grepp i denna kriminalroman som inte väjer för det spektakulära. Författaren är med sina 20 år i manusbranschen en säker berättare och har alla förutsättningar för att bli nästa stora, svenska thrillerstjärna”, motiverar juryn sitt val.

– Det känns oerhört kul, hedrande och framför allt stort att få vinna debutantpriset just i år eftersom det varit ett år av rekordmånga starka debuter inom spänningsgenren, säger vinnaren Stefan Ahnhem.

Stefan Ahnhem har arbetat som manusförfattare inom film och tv i över 20 år. Han har bland annat skrivit för några av Sveriges mest populära kriminalserier såsom Wallander och Irene Huss. "Offer utan ansikte" är hans debutbok. I juni i år utkom han med sin andra thriller, "Den nionde graven".

Det nya priset delas ut till en deckarförfattare som har debuterat 2014 eller senare och övriga nominerade var Jenny Rogneby, Sara Larsson, Anna Karolina och Anna Lihammer.

– Crimetime Specsavers Award är ett nytt efterlängtat pris som sätter ljus på den nya deckargenerationen, säger Carina Nunstedt, festivalchef för Crimetime Gotland och juryordförande.

Crimetime Specsavers Award delas ut av deckarfestivalen Crimetime Gotland i samarbete med Specsavers Sweden. Juryn bestod av Magnus Utvik, litteraturrecensent för bland annat SVT, Helena Dahlgren, thriller- och deckarexpert som har bloggen Dark Places och Marita Bertilson, Sverigechef på Specsavers. Dessutom har läsarna kunnat rösta på sin favorit och deras röster vägde lika tungt som en juryröst.

För mer information, bilder från prisutdelningen och övriga frågor om Crimetime Gotland kontakta gärna:

Vera Tjärnå
Crimetime Gotland
vera@blixten.se

Crimetime Gotand produceras av Blixten & Co och Books & Dreams i samarbete med Region Gotland och arrangeras för första året 13-16 augusti i Visby. Läs mer på www.crimetimegotland.se.