Singelaktuella Petra Marklund gör Sverigeturné

Singelaktuella Petra Marklund gör Sverigeturné

"Jag vill skapa en tillflyktsort för mina fans"

Förra fredagen släppte Petra Marklund sin nya singel "Det som händer i Göteborg (stannar i Göteborg)". Låtens innebörd – längtan efter gemenskap och tillhörighet – speglar kärnan i kommande albumet. Och det är gemenskap som Petra Marklund siktar på att skapa tillsammans med publiken på sin Sverigeturné som går av stapeln onsdag den 4 november i just Göteborg.

I tio års tid har Petra Marklund levt turnéliv som en av Sveriges största artister och musikexporter. Nu när uppföljaren till 2012s rosade album "Inferno" släpps har Petra Marklund tre år av upplevelser och tankar att dela med sig av till sina fans live.

"Det går inte att jämföra att spela live med någonting annat. Varje konsert är en ny upplevelse. Det händer alltid något oväntat, som att micen flyger iväg eller att någon i publiken ropar något. Och jag älskar att resa, i synnerhet med buss. Då ser man och upplever landet man turnerar i på ett helt annat sätt.", säger Petra Marklund.

Och Petra Marklund, tillsammans med sin turnéfamilj, kommer att se mycket av Sverige i höst. Turnén börjar i Göteborg, staden som Petra Marklund har som ständig kreativ inspirationshub, och fortsätter sedan ändå upp till Luleå och ner till Helsingborg, via åtta andra städer som Stockholm, Uppsala, Örebro och Jönköping.

"Det är så speciellt för mig att turnera i Sverige eftersom jag började med spelningar utomlands, som till exempel i USA. Det brukar ju vara tvärt om. Att sjunga på svenska framkallar känslor på ett annat sätt än mina engelska låtar gör. Publiken och jag kommer närmre varandra. Folk kan börja gråta. Många kommer fram efter konserten och berättar om rörande händelser där min musik varit ett stöd. Den stämningen vill jag skapa på mina konserter tillsammans med mina fans. Jag vill skapa en tillflyktsort för oss, en tillhörighet genom musiken. Ensam är inte stark. Det är tillsammans som vi är starka."

Petra Marklunds nya turné markerar hennes tioårsjubileum som turnerande artist. Men samtidigt som mycket har hänt under decenniet som gått är vissa saker som de alltid har varit.

"Jag vet att jag kommer få frågan om hur det känns att vara ute på turné igen. Åh, vad jag är tråkig, men det känns jättekul, på riktigt! Jag ljuger inte när jag säger att jag nog aldrig varit så peppad på att byta en mörk källarstudio mot en scen i neon och möta alla som vill vara med. Längtar!"

Turnéplan
4 nov – Göteborg, Lorensbergsteatern
6 nov – Helsingborg, Konserthuset
17 nov – Stockholm, Cirkus Teater
19 nov – Örebro, Conventum
20 nov – Vara, Konserthuset
21 nov – Jönköping, Kulturhuset Spira
25 nov – Luleå, Kulturens hus
26 nov – Umeå, Idunteatern
27 nov – Bollnäs, Kulturhuset
3 dec – Gävle, Gävle Konserthus
5 dec – Uppsala, Uppsala konsert & kongress

Om Petra Marklund
Med sin melankoliska röst i kontrast till dansanta arrangemang i popens tecken har Petra Marklund toppat listor världen över och flerfaldigt belönats med branschpriser. Hennes låtar har över 120 miljoner spelningar på Spotify och hon valdes nyligen till att ingå i Stockholm Hall of Fame på Arlanda.

Under artistnamnet September fick Petra Marklund sitt stora genombrott 2003 med låten "La, La, La (Never Give It Up)". 2004 kom debutalbumet "September" och året därpå den hyllade uppföljaren "In Orbit" som belönades med en Grammis för "Årets klubb/dans". Albumet innehöll hiten "Cry For You" som toppat radio- och försäljningslistor världen över, som t.ex. första platsen på Billboards Dance Radio Airplay Chart i USA, etta på topplistan i Polen. September etablerade sig som en av Sveriges största musikexporter med turnéer över hela världen.

Hösten 2010 gjorde Petra Marklund stor succé i Sverige med sin medverkan i "Så mycket bättre" på TV4. Hennes version av Petters "Mikrofonkåt" blev den låt som låg flest veckor på singellistans förstaplats 2010. Samma år släpptes också hitlåtarna "Baksmälla” och "Kärlekens tunga”.

Våren 2011 släpptes Septembers fjärde album, det guldsäljande "Love CPR". Det låg etta på Sverigetopplistan i tre veckor och har sålt över 100 000 exemplar.

Året efter debuterade Petra Marklund på svenska med albumet “Inferno”. Det sålde guld redan första veckan och nominerades till både P3 Guld och Grammis. Från skivan släpptes singeln "Händerna mot himlen” som är en en av de största svenska hitsen i modern tid. Den sålde sex gånger platina, låg på Svensktoppen i över ett år och på Digilistan i 60 veckor.

Sommaren 2014 debuterade Petra Marklund som ny programledare för "Allsång på Skansen”, ett av Sveriges populäraste tv-program. En roll som hon åter axlar sommaren 2015. Hösten 2014 gjorde hon även musik till Fredrik Benke Rydmans dansföreställning "Stop.Play.Rewind" och den 8 maj släpptes Petra Marklunds senaste singel "Det som händer i Göteborg (stannar i Göteborg)”, som skapats tillsammans med producenten Jonas Quant samt låtskrivaren och artisten Ana Diaz.

Lyssna
Petra Marklund - "Det som händer i Göteborg"

Biljetter
Biljetter till Petra Marklunds höstturné släpps imorgon onsdag och säljs via Blixten.se och Ticnet.se