Schyffert och Lindström vänder hem till Stockholm med succén ÄGD!

Schyffert och Lindström vänder hem till Stockholm med succén ÄGD!

”ÄGD – Vad kostar ett rikare liv?” hade urpremiär på Rival i Stockholm februari 2014. Efter höstens pågående turné kommer föreställningen ha spelats 148 gånger i 36 städer och setts av över 150 000 personer. Nu är det klart att det våren 2016 blir en femte spelsäsong och att Fredrik Lindström och Henrik Schyffert då återvänder till scenen där allt började – Rival i Stockholm. Biljetterna släpps idag kl 12:00.

Vår tids Hasse och Tage – Henrik Schyffert och Fredrik Lindström – har gjort en humorshow med svidande sanningar om hur vi ser på allt med ekonomiska ögon. Vi är slavar under den heliga tillväxten, investerar i förhållanden och övertygar oss själva att vi blir lite lyckligare bara vi köper ett aktivitetsarmband. Om inget annat så för tillväxtens skull.

Och alla när vi drömmen om ett bättre liv. Att bli rikare, jobba lite mindre för att hinna förverkliga sig själv och se till att komma iväg till Los Angeles under trista januari. Reklamen, livsstilspoddarna och magasinen talar samma tydliga språk; vägen till lycka stavas konsumtion.

– Vår välfärd går ut på att vi ska göra av med pengar. Förr blev man rik genom att snåla och spara sina pengar, nu blir man rik genom att konsumera, säger Fredrik Lindström.

Den eviga ekonomiska tillväxten tycks vara lika helig idag som amen i kyrkan var för hundra år sedan.

– Vi tror inte på Gud, vi tror på marknaden. Vi vill inte ha syndernas förlåtelse, vi vill ha en robotgräsklippare, säger Henrik Schyffert.

Efter nyår inleder Fredrik Lindström och Henrik Schyffert sin femte spelsäsong med den hyllade föreställningen ”ÄGD – Vad kostar ett rikare liv?” och 29 januari blir det nypremiär på Rival i Stockholm.

Pressröster om “ÄGD – Vad kostar ett rikare liv?”

Aftonbladet, 5/5
"man skrattar sig tårögd"

Folkbladet, 5/5
"Jag hade kramp i magen när jag kom hem. Jag hade rödsprängda ögon. Det måste väl ändå vara det bästa betyget man kan ge en sådan här show.”

Dala-Dekomraten, 5/5
"Strålande show"

Göteborgs-Posten
"får alla att skratta hejdlöst"

GT, betyg 4/5
"Galet kul om köphets och svenskar"

Expressen, 4/5
"något av det roligaste, mest tankfulla och faktiskt vågade jag sett på länge"

Kulturnytt
"det är något sympatiskt över både projektet och framförandet och jag börjar faktiskt tänka på Hasse & Tage"

Corren, 4/5
"Schyffert och Lindström kompletterar varandra på ett lysande sätt"

Upsala Nya Tidning
"Det här är nog bland det bästa som går att se på en scen just nu"

Piteå-Tidningen
"Schyffert och Lindström äger. Den här showen är tänkvärd, rapp och hör till de roligaste jag sett. "

Eskilstuna Kuriren
"en riktigt rolig och tankeväckande föreställning"

Speldatum på Rival i Stockholm 2016
29 jan - 18.00 & 20.30
30 jan - 16.00 & 19.30
31 jan - 15.00 & 18.30
5 feb - 18.00 & 20.30
6 feb - 16.00 & 19.30

Biljetter
Biljetter säljs från och med idag 12 oktober kl 12:00 och köps via www.blixten.se/ägd eller www.ticnet.se.

www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Helena Iles /ILES PR