Publikrusning inför Anders Jansson solodebut – turnén med nya showen Kom in och stäng dörren förlängs

Intresset har varit stort för Anders Janssons (“Hipp hipp”, "Starke man”, ”Intresseklubben”) första soloshow "Kom in och stäng dörren". Sverigeturnén som inleds i Stockholm den 28 januari utökas därför nu med extraföreställningar i Uppsala och Växjö. Dessutom är det klart att turnén förlängs och att det blir föreställningar även i Örebro, Halmstad och Umeå. Biljetterna släpps fredag 20 november kl 09.00.

– Det här är första gången jag står på scen helt själv. Det är spännande, eftersom jag nu kan associera fritt och kan styra tempot helt på egen hand. Och jag kan dra ifrån och lägga till nya saker under varje show, säger Anders Jansson.

I "Kom in och stäng dörren” får publiken lära känna Anders Jansson och hans outsinliga källa av märkliga infall och underfundiga associationer. Med hjälp av sin fingertoppskänsla för miner, dialekter och kroppsspråk låter han oväntade karaktärer titta fram och peka på det komiska i vardagen. ”Kom in och stäng dörren” är full av nostalgi, nutid och framtid, kantad av improvisation och publikdialog.

”Kom in och stäng dörren” hade premiär i Lund i oktober och hyllades i Sydsvenskan ("Anders Jansson levererar!") och Skånska Dagbladet ("pang på, friskt humör, inga krusiduller"). Efter höstsäsongen i Lund åker Anders Jansson ut på Sverigeturné i början av 2016. Den inleds i Stockholm den 28 januari 2016 och utökas nu med nya datum i Uppsala, Örebro, Växjö, Halmstad och Umeå.

Spelplan Anders Jansson 2016

28 jan – Stockholm, Chinateatern
29 jan – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress
30 jan – Eskilstuna, Lokomotivet
31 jan – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress – EXTRAFÖRESTÄLLNING!
3 feb – Karlstad, Scalateatern
4 feb – Bollnäs, Kulturhuset
5 feb – Gävle, Gävle Teater
6 feb – Örebro, Conventum Kongress – NY ORT!
11 feb – Linköping, Linköping Konsert & Kongress Garden
12 feb – Vara, Konserthuset
13 feb – Göteborg, Draken
14 feb – Jönköping, Kulturhuset Spira
19 feb – Växjö, Palladium
20 feb – Växjö, Palladium – EXTRAFÖRESTÄLLNING!
21 feb – Halmstad, Halmstads teater – NY ORT!
25 feb – Umeå, Vävenscenen – NY ORT!
26 feb – Piteå, Studio Acusticum
27 feb – Östersund, Storsjöteatern

”Kom in och stäng dörren”
Av och med Anders Jansson
Redaktör: Lars Wickström
Producent: Anna Modéer Wiking, Anagram

Om Anders Jansson

Anders Jansson är kanske mest känd för sina populära roller i humorprogrammet "Hipp hipp” tillsammans med Johan Wester. Här gjorde han bland annat karaktärerna Tiffany Persson, journalisten Morgan Pålsson och programledaren för “Svenska för nybörjare”. Anders Jansson har också spelat den inte helt kompetenta politikern Lars-Göran Bengtsson i SVT-serien "Starke Man”.

Sin komikerkarriär startade Anders Jansson tillsammans med Johan Wester som spexare i Lund där de skrev flera nya lundaspex och karnevaler. Duon bildade också tillsammans med Claes Virdeborn humorgruppen Vulkteatern 1996 och hade framgångar i Lund med flera föreställningar. Tillsammans med Johan Wester har Anders Jansson också gjort humorshower så som ”500” och "Köp mjölk, Skriv bok”.

2005 var Anders Jansson programvärd för Sommar i P1 och 2014 ledde han Melodifestivalen tillsammans med Nour El-Refai. Det senaste året har Anders Jansson bland annat hörts i podcasten "Nyfikat” tillsammans med Johan Wester, gjort tv-serien "Tiffany Persson arbetstränar” (SVT) och programlett fredagsunderhållningen "Roliga timmen” (SVT).

Biljetter
Biljetterna till de nya speldatumen släpps fredag 20 november kl 09.00. Biljetterna säljs via Blixten.se

www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Helena Iles, ILES PR