Populära svenska humorpodcasts live på STAND UP FOR STOCKHOLM

Populära svenska humorpodcasts live på STAND UP FOR STOCKHOLM

Sveriges främsta humorpodcasts kommer sända live på höstens nya humorfestival STAND UP FOR STOCKHOLM. Hittills är TILL SLUT KOMMER NÅGON ATT SKRATTA (TSKNAS), FANTASIPANELEN och ALLA MINA KAMRATER klara för de tre fullspäckade humorhelgerna i oktober. Sedan tidigare är det dessutom klart att den amerikanska kult-podcasten WELCOME TO NIGHT VALE gör en utsåld show på Rival. STAND UP FOR STOCKHOLM pågår mellan den 10 och 26 oktober på Södra Teatern, Cirkus och Rival i Stockholm. Biljetterna till podcast-showerna släpps tisdag den 2 september kl 9.00.

Sveriges nya humorfestival, STAND UP FOR STOCKHOLM, kommer i höst fylla huvudstaden med några av världens och Sveriges största komiker så som STEPHEN MERCHANT, PETRA MEDE, SISSELA BENN, WHITNEY CUMMINGS och JIM BREUER.

Dessutom kommer flera humorpodcasts göra exklusiva liveframträdanden under de fullspäckade helgerna som STAND UP FOR STOCKHOLM pågår.

Följande podcasts är hittills klara:

TILL SLUT KOMMER NÅGON ATT SKRATTA (TSKNAS)

19 okt kl 16:30 på Rival

Komikerna Petter Bristavs, Soran Ismails och Aron Flams podcast TILL SLUT KOMMER NÅGON ATT SKRATTA (TSKNAS) har sedan starten 2011 varit en av landets största humorpodcasts.

Varje vecka bjuder trion in en gäst till studion och pratar om allt från dagsaktuella nyheter till bisarra ämnen. Podcasten har gästats av bland andra Henrik Schyffert, Petra Mede, Fredrik Wikingsson, David Batra, Emma Knyckare och Hanna Hellquist.

Redan under premiäråret 2011 vann TSKNAS Årets Skrattstock på den Svenska Stand up-galan och året efter utsågs de till Bästa humor på Svenska Podcastpriset.

På STAND UP FOR STOCKHOLM kommer TSKNAS sändas av Petter Bristav, David Sundin, Aron Flam och en hemlig gäst.

FANTASIPANELEN

19 okt kl 14:00 på Rival

Podcasten FANTASIPANELEN leds av komikern, producenten och skribenten David Sundin.

Varje program gästas också av en kvicktänkt panel som ofta består av komiker eller skådespelare.

FANTASIPANELENS upplägg går ut på att programledaren David Sundin och de tre gästerna tar upp och diskuterar påhittade fantasinyheter. Bland ämnena som tagits upp kan nämnas Keno-VM, hur många laxar som är optimalt att ha i sin laxask och varför Carl Bildt går runt med en massa salsasås i väskan.

Programmet gick direkt upp på iTunes topplista under sin första vecka och har sedan starten gästats av exempelvis Kristoffer Triumf, Åsa Avdic, Soran Ismail och Parisa Amiri.

ALLA MINA KAMRATER

18 oktober kl 14:00 på Rival

ALLA MINA KAMRATER är en av Sveriges mest populära humorpodcasts. Sedan starten i augusti 2012 släpps det en show i veckan och just nu är de aktuella med det hundrade avsnittet.

Från början gjordes programmet av Martin Soneby, Fritte Fritzson och David Druid, men nu har David ersatts av två nya fasta medlemmar – Nisse Hallberg och David Sundin.

Hösten 2013 invigde podcasten antipriset Skämskudden genom att dela ut tio utmärkelser till årets sämsta svenska tv-insatser. Bland “vinnarna” återfanns bland annat Martin Timell och programmen "Det okända” och "Kändishoppet”.

Våren 2014 var ALLA MINA KAMRATER ute på en Sverigeturné med stopp i tolv städer.

Lyssna på podcasten här.

WELCOME TO NIGHT VALE (US)

25 okt kl 21:45 på Rival

Den annorlunda podcasten WELCOME TO NIGHT VALE handlar om den fiktiva ökenstaden Night Vale. Lokala väderprognoser och utannonseringar från polisen varvas med nyheter och historier om mystiska ljusfenomen på himlen och skrämmande figurer i mörka kåpor.

Podcasten görs av Joseph Fink och Jeffrey Cranor med gästande skådespelare och Cecil Baldwin som radioshowens programledare. Under sina två år i etern har WELCOME TO NIGHT VALE växt till att bli en både kultig och populär serie. De hängivna fansen följer allt som händer i den mystiska staden och skriver fanfiction om seriens karaktärer. Nyfikenheten kring podcasten har spridit sig utanför USA:s gränser och i Sverige har de 50 avsnitten laddats ned över 250 000 gånger.

I början av 2015 släpps en bok baserad på podcasten och det förs även diskussioner om att göra en film eller tv-serie som utspelar sig i Night Vale.

STAND UP FOR STOCKHOLM 2014

11 oktober kl 21:45 – Petra Mede – Stockholm, Rival

16 oktober kl 19:30 – Whitney Cummings – Stockholm, Rival

16 oktober kl 21:45 – Reginald D Hunter – Stockholm, Rival

17 oktober kl 21:45 – Jack Dee – Stockholm, Rival

18 oktober kl 14:00 – Alla mina kamrater – Stockholm, Rival

18 oktober kl 21:45 – Todd Barry – Stockholm, Rival

18 oktober kl 23:00 – Stephen Merchant – Stockholm, Cirkus

19 oktober kl 14:00 – Fantasipanelen – Stockholm, Rival

19 oktober kl 16:30 – TSKNAS – Stockholm, Rival

19 oktober kl 21:45 – Sissela Benn – Stockholm, Rival

24 oktober kl 21:45 – Jim Breuer – Stockholm, Rival

25 oktober kl 21:45 – Welcome to Night Vale – Stockholm, Rival

Ytterligare namn tillkommer.

Biljetter

Biljetterna till STAND UP FOR STOCKHOLM säljs via Blixten.se och Standupforstockholm.se.

Pressbilder finns på www.blixten.se/standupforstockholm

Ellinor Wannmyr, ILES PR