Popkollo satsar på fler producenter

Popkollo satsar på fler producenter

2016 är året då Popkollo utmanar bilden av producentrollen. Detta görs genom ett producentprogram för tjejer* över 18 år och Popkollo Producent – en helt ny inriktning som finns med i utbudet bland de 26 stycken kollon som arrangeras för unga i sommar. Idag, den 10 februari, öppnar anmälan till årets sommarkollosäsong! Blixten & Co är stolta sponsorer till föreningen Popkollo.

Startskottet för Popkollos producentsatsning kom i samband med att artisten Robyn fick KTH:s stora pris, där samtal kretsade kring frågan om hur en kan integrera fler tjejer i teknikområdet. Planerna konkretiserades efter att Popkollo länge velat utveckla producentskapet i sin verksamhet.

- Vi och många andra, såsom Robyn och KTH som tidigt var med i diskussionen kring teknik och tjejer, har sett att de signaler och bilder på vem som kan vara producent är väldigt homogen. Genom att få fler tjejer* som producerar så kommer vi skapa nya möten och ljudbilder. Det borde vara en angelägenhet för svensk musikbransch att lyfta fram fler producenter. Att kunna producera blir ett sätt för en att äga kontrollen över hela processen – och nu vill vi ta över kontrollen, säger Cindy Lee som är projektledare för Popkollos producentprojekt Vem kan bli producent.

I oktober 2015 kickade Popkollo igång det producentprogram som är en del av projektet Vem kan bli producent. Programmet är en bred introduktion till musikproduktion och ljudteknik med teman som rör alltifrån grundlära i ljud och inspelningsteknik till mixning och mastering. De 18 deltagare som idag utgör programmet möts en kväll i veckan och under fyra fördjupningshelger fram till maj 2016.

Teknik har på många sätt revolutionerat musik och de möjligheter som finns. Idag är teknik en självklar del av musikskapandet inom många olika genrer, men fortfarande ses teknik som en manlig domän och bilden som förmedlas är att det inte finns några kvinnliga musikproducenter.

Cindy Lee och Åsa Johnsen, projektledare för Vem kan bli producent, fullkomligt överöstes med ansökningar från personer som ville vara en del av programmet. Syftet med ett sådant program är att förändra normer kring teknik och teknikanvändande och skapa en plattform för att fler tjejer* ska producera musik. Utöver själva programmet ska projektet även bygga en studio och lyfta in producentskap i den verksamhet som Popkollo arrangerar för unga.

Det sistnämnda kommer bland annat att göras genom en helt ny inriktning som finns med i utbudet bland de 26 stycken kollon som Popkollo arrangerar sommaren 2016: Popkollo Producent. Kollot riktar sig till tjejer* 14-18 år och kommer att arrangeras i Hultsfred där Popkollo en gång i tiden startade. Under nio dagar kommer 25 deltagare att, likt producentprogrammet, fördjupa sig i producentskap och teknik.
- Kollot behövs för att ge unga tjejer* en chans att närma sig ljudteknik och få väck de tankar och idéer om att teknik är svårt och bara för vissa personer. Exakt samma tankar som tidigare har kretsat kring vem som kan bli musiker, säger Lee.

Twitter: @popkollo
Hemsida Popkollo: www.popkollo.se
Hemsida Vem kan bli producent: www.vemkanbliproducent.com

Maria Johansson, Popkollo
maria.johansson@popkollo.se
073-654 10 90

Den 10 februari öppnar Popkollo anmälan till sommarens kollon för tjejer 12-18 år. Popkollos mål är att skapa en jämställd musikbransch där det är lika självklart för alla, oavsett kön, att spela i band, skriva låtar, vara producenter och tekniker. *Popkollos målgrupp är personer som är eller identifierar sig som tjej, transperson, intergender, ickebinär, genderqueer eller inget alls.
Ett Popkollo varierar i längd mellan fyra till tio dagar och finns både med och utan övernattning. Utöver den nya inriktningen Popkollo Producent finns även metal/punk, hiphop och jazz med utöver de kollon som är en bred introduktion i musikens värld. I år anordnas kollon i Arvika, Botkyrka, Göteborg, Hultsfred, Falköping, Falun, Katrineholm, Kungälv, Luleå, Malmö, Piteå, Stockholm, Tjörn, Trollhättan, Umeå, Upplands Väsby, Visby och Östhammar.

Blixten & Co har sedan maj 2014 agerat huvudsponsor och samarbetspartner till föreningen Popkollo. Samarbetet har bland annat inneburit att båda parter arbetat aktivt för att lyfta varandras verksamheter för det gemensamma målet – en mer jämställd musikbransch. Blixten & Co har jobbat aktivt med jämställdhetsfrågor internt sedan 2011 tillsammans med konsulterna AddGender. I och med samarbetet med Popkollo lades också grunden för ett mer långsiktigt externt perspektiv.