Plura – Ny artist hos Blixten & Co

Plura – Ny artist hos Blixten & Co

Plura Jonsson är en legend inom svenskt musikliv. Inte minst genom sina 35 år som frontfigur i rockbandet Eldkvarn. Under 2016 tar bandet paus och Plura lägger fokus på sitt eget skapande. Blixten & Co är glada att Plura valt bolaget för att representera honom i live-sammanhang.

– Det känns naturligt att återuppta samarbetet med Leif ”Blixten” Henriksson, säger Plura Jonsson. Jag har känt Blixten länge och vi har jobbat ihop med olika projekt under många år. Det känns både tryggt och bra att samarbeta med personer som känner till min historia.

Plura Jonsson är en av Sveriges främsta rocklyriker och beskrivs av Johan Croneman i DN som "en levande legend i modern svensk musikhistoria”. De senaste fem åren har Plura blivit mer folkkär än någonsin genom sina tv-program “Pluras kök” och “Pluras paradis”, där han, utöver att laga mat, även har spelat och sjungit tillsammans med de medverkande artisterna.

Under 2016 tar bandet Eldkvarn en paus och Plura lägger större vikt på det egna skapandet.

– De senaste åren har vi kuskat omkring mycket med Eldkvarn, nu kommer jag fokusera mer på att göra låtar och måla tavlor. Vara mera produktiv helt enkelt, säger Plura. En ny kokbok är planerad till hösten och nya Tv-produktioner ska spelas in. Kanske gör jag lite spelningar solo också.

Biografi
Plura Jonsson är uppväxt i Norrköping, men flyttade på 1970-talet till Stockholm, där han tillsammans med sin bror Carla Jonsson och kompisen Tony Thorén startade gruppen Eldkvarn.

Plura skriver en majoritet av Eldkvarns låtar och sammanlagt har gruppen sedan 1971 släppt 24 studioalbum och haft hits med låtar som "Kärlekens tunga”, "Fulla för kärlekens skull”, "Vår lilla stad” och "En liten kyss av dig”. När Aftonbladet 1999 listade Sveriges bästa artister under 1900-talet kom Eldkvarn på fjärde plats.

Förutom att vara frontfigur och låtskrivare i Eldkvarn har Plura Jonsson även gett ut soloskivan “Plura”. 2008 släppte han den självbiografiska boken "Resa genom ensamheten”, gav ut låten "Sånger från ensamheten” och var även värd för Sommar i P1. 2010 medverkade han i den första säsongen av TV4-programmet “Så mycket bättre”. Hans låtar har tolkats och spelats in av Petra Marklund, Mauro Scocco, Sven-Ingvars, Totta Näslund, Jerry Williams och Peter LeMarc. Han är författare till 5 kokböcker – ”Pluras Kokbok”, ”Pluras Spanska kokbok”, ”Pluras Husman”, ”Grilla för kärlekens skull” och ”Pluras jul och Nyår”.

Sedan 2010 har Plura utvecklats till en mycket folkkär programledare för matlagningsprogram i tv. Först tillsammans med Mauro Scocco i “Mauro & Pluras kök”, därefter fem säsonger med "Pluras kök” i TV3 och nu senast i "Pluras paradis”.

www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Blixten & Co: