Petra Marklund sjunger duett med skolelever under Sverigeturné

Petra Marklund sjunger duett med skolelever under Sverigeturné

I februari har Petra Marklund premiär för sin nya Sverigeturné. I flera av städerna kommer hon ha sällskap på scen av skolelever som tillsammans med Petra sjunger om sin högstadietid i låten "Kidz”. Från och med idag har skolelever möjlighet att skriva den andra versen på låten och därmed berätta sin högstadiehistoria. Instagram är plattformen med hashtagen #SjungKidzMedPetra. Av alla verser som läggs upp, väljs sedan fyra bidrag ut som kommer framföras live tillsammans med Petra Marklund under hennes turné som inleds i Göteborg den 3 februari 2016.

Petra Marklund är högaktuell just nu. Hon släppte nyligen albumet "Ensam inte stark”, hon arrangerade den utsålda stödgalan “Vi vänder vindarna”, belönades med SKAP-stipendiet och gjorde ett bejublat framträdande i Musikhjälpen tillsammans med Linnea Henriksson med låten "Kidz”.

Låten handlar om högstadietiden. Petra och Linnea Henriksson, som är featuringartist på låten, skildrar sina personliga minnen från den turbulenta uppväxttiden i början av tonåren.

– Jag skrev den här låten för att högstadietiden satte spår i mig. Även om den tiden var ganska spännande så var den samtidigt den svåraste perioden i mitt liv. Det var ett hårt klimat och jag har nog aldrig i hela mitt liv haft så höga krav riktade mot mig själv, berättar Petra Marklund.

Nu ger Petra Marklund Sveriges högstadie- och gymnasieelever chansen att framföra en text om sin egen högstadietid. På Instagram under hashtagen #SjungKidzMedPetra kan alla som går på högstadiet eller gymnasiet från och med idag ladda upp bidrag med sina egna versioner av Linnea Henrikssons vers i “Kidz”. Eleverna som väljs ut kommer sedan få framföra sin vers live med Petra Marklund under hennes turné 2016.

– Man behöver inte ha sjungit i hela sitt liv, det handlar mer om det versen berättar. Jag kommer åka runt i skolorna innan turnén och hälsa på i klasserna och öva tillsammans med eleverna som valts ut. Förhoppningen är att det här ska inspirera fler att berätta om sina upplevelser och att eleverna ska få ett minne för livet när de framför sin text inför publiken, säger Petra Marklund.

Mer information om tävlingen: www.blixten.se/kidz
Använd hashtagen #SjungKidzMedPetra

Se "Kidz" live i Musikhjälpen: https://www.youtube.com/watch?v=PIE2kXH8KOU
Lyssna på "Kidz" på Spotify: https://open.spotify.com/track/0dhBGdFnI3L96qDzZ1TKNe

Turnéplan för Petra Marklund 2016
3 feb – Göteborg, Lorentsbergsteatern
5 feb – Örebro, Conventum
6 feb – Jönköping, Spira
9 feb – Stockholm, Cirkus, Skandiascenen
12 feb – Västerås, Västerås Konserthus
13 feb – Helsingborg, Konserthuset
26 feb – Bollnäs, Kulturhuset
27 feb – Vara, Vara Konserthus
1 mar – Umeå, Idunteatern
2 mar – Luleå, Kulturens hus
4 mar – Gävle, Konserthuset
6 mar – Uppsala, Uppsala Konsert & Kongress

Om Petra Marklund
Med sin melankoliska röst i kontrast till dansanta arrangemang i popens tecken har Petra Marklund toppat listor världen över och belönats med flera branschpriser.

Under artistnamnet September fick Petra Marklund sitt stora genombrott 2003 med låten "La, La, La (Never Give It Up)". 2004 kom debutalbumet "September" och året därpå den hyllade uppföljaren "In Orbit" som belönades med en Grammis för "Årets klubb/dans". Albumet innehöll hiten "Cry For You" som toppat radio- och försäljningslistor världen över, som t.ex. första platsen på Billboards Dance Radio Airplay Chart i USA. September etablerade sig som en av Sveriges största musikexporter med turnéer över hela världen.

Hösten 2010 gjorde Petra Marklund stor succé i Sverige med sin medverkan i "Så mycket bättre" på TV4. Hennes version av Petters "Mikrofonkåt" blev den låt som låg flest veckor på singellistans förstaplats 2010. Samma år släpptes också hitlåtarna "Baksmälla” och "Kärlekens tunga”.

Våren 2011 släpptes Septembers fjärde album, det guldsäljande "Love CPR". Det låg etta på Sverigetopplistan i tre veckor och har sålt över 100 000 exemplar.

Året efter debuterade Petra Marklund på svenska med albumet “Inferno”. Det sålde guld redan första veckan och nominerades till både P3 Guld och Grammis. Från skivan släpptes singeln "Händerna mot himlen” som är en en av de största svenska hitsen i modern tid. Den sålde sex gånger platina, låg på Svensktoppen i över ett år och på Digilistan i 60 veckor.

Sommaren 2014 debuterade Petra Marklund som ny programledare för "Allsång på Skansen”, ett av Sveriges populäraste tv-program. En roll som hon åter axlade sommaren 2015. Hösten 2014 gjorde hon även musik till Fredrik Benke Rydmans dansföreställning "Stop.Play.Rewind".

I år, 2015, är Petra Marklund åter tillbaka som fullfjädrad soloartist. Den 13 november släpptes nya albumet "Ensam inte stark" och i december belönades hon med ett SKAP-stipendie med motiveringen "Hon har gjort den till synes snåriga resan från nattklubbsgolven, via Skansens allsång, till eftertänksam och vemodig musik på svenska. Alltid med samma dansanta styrka och lätthet.”

Biljetter
Biljetter till Petra Marklunds Sverigeturné säljs via Blixten.se