Olof Wretling på höstturné med sin hyllade föreställning "Diagnoserna i mitt liv”

Olof Wretling (Mammas Nya Kille, Klungan) är en av landets populäraste komiker och berättare. Han har röstats fram som värd för Vinter i P1 inte mindre än fem gånger och i fjol sattes hans Vinterprat ”Diagnoserna i mitt liv” upp på Rival i Stockholm. En komisk berättarföreställning om vad som anses normalt och inte och vårt behov att diagnostisera varandra. Efter sex utsålda föreställningar i Stockholm är det nu klart att Olof Wretling åker på turné i höst med turnépremiär i Karlstad den 17 oktober. Biljetterna släpps den 21 april.

När Olof Wretlings humoristiska berättarföreställning "Diagnoserna i mitt liv” framfördes på Rival i Stockholm fick den ett mycket varmt mottagande både från publik och media. Recensenterna hyllade blandningen av humor, musik och allvar, Dagens Nyheter skrev att “alla borde få höra Olof Wretling berätta om sin uppväxt” och Aftonbladet menade att ”Diagnoserna i mitt liv” är "mycket underhållande”. Efter sex utsålda föreställningar i Stockholm är det nu klart att Olof Wretling åker ut på en rikstäckande turné i höst, med turnépremiär i Karlstad i oktober och ett kärt återseende i Stockholm i början av december.

- Jag hade aldrig kunnat drömma om att mina diagnoser skulle bli så populära. Nu fattas det bara att jag får vara med i ’Fråga doktorn’, en dröm för alla oss hypokondriker, hälsar Olof Wretling.

"Diagnoserna i mitt liv” är en liveversion av Olof Wretlings uppmärksammade och hyllade Vinter i P1-program. Allt började då Olof fyllde 40 och bestämde sig för att begära ut sin patientjournal. Han såg framför sig att det skulle komma några A4. Men så började stora bruna vadderade kuvert dimpa ned i brevlådan. Från Majornas Vårdcentral i Göteborg ringde de och undrade om han verkligen ville ha ALLA journaler utskrivna?
 Och jo, det ville han…

- Jag skulle beskriva föreställningen som västerbottnisk berättarstandup, avslutar Olof Wretling.

Med sig på scen har han musikern Jakob Nyström (Algesten, Isolation Years) som specialskrivit musiken till föreställningen. För scenisk rådgivning står Birgitta Egerbladh och scenografin görs av Frederic Eklöf.

Turnéplan ”Diagnoserna i mitt liv”
17 oktober – Karlstad, Scalateatern
20 oktober – Göteborg, Stora Teatern
27 oktober – Skövde, Skövde Teater
28 oktober – Umeå, Nordica Aula
2 november – Östersund, OSD
3 november – Luleå, Kulturens Hus
10 november – Piteå, Acusticum
11 november – Skellefteå, Nordanåteatern (dubbla föreställningar)
17 november – Jönköping, Spira
18 november – Linköping, Konsert & Kongress
23 november – Härnösand, Teatern
24 november – Sundsvall, Tonhallen
25 november – Gävle, Teatern
1 december – Stockholm, Södra Teatern
2 december – Stockholm, Södra Teatern

Om Olof Wretling
Skådespelaren, regissören, dramatikern och författaren Olof Wretling är medlem i humorgruppen Klungan, som bland annat gjort de hyllade föreställningarna "Jag är en fågel nu” (2007), "Det är vi som är hemgiften” (2008) och "På rätt sida om okej” (2014), samt SVT-serien "Ingen bor i skogen” (2010). Olof är också en av personerna bakom radioprogrammet “Mammas nya kille” som röstats fram till det bästa humorprogrammet i P3 genom tiderna.

Förutom Klungan och Mammas Nya Kille har Olof Wretling medverkat i exempelvis filmen "Krakel Spektakel” (2014), tv-serien "Pappas pengar” som sändes i två säsonger i SVT (2011 och 2014) och julkalendrarna "Hotell Gyllene knorren” (2010) och "Tusen år till julafton” (2015) på SVT. Olof Wretling var värd för Sommar i P1 2011 och för Vinter i P1 2011, 2012, 2014 2015 och 2016. I tonåren vann han ungdoms-SM i höjdhopp två gånger. ”Diagnoserna i mitt liv” framfördes för första gången i november 2016.

Om Algesten
Musikern Jakob Nyström har ett förflutet som sångare och låtskrivare i kritikerrosade band som Isolation Years och Two White Horses. Jakob har de senaste åren bl a spelat med Annika Norlins Säkert! och släppte 2016 sitt första soloalbum, under namnet ”Algesten”. Lagom till turnépremiären av "Diagnoserna i mitt liv" kommer också en ny Algesten-skiva med sångerna från föreställningen.

Biljettinformation
Biljetterna släpps den 21 april kl 10:00 och säljs via: http://blixten.se/olof-wretling-diagnoserna-i-mitt-liv

Pressbilder på Olof Wretling finns här: Olof Wretling pressbilder

För mer information vänligen kontakta Blixten & Co, Sandra Nordin, 0706-97 39 59 sandra@blixten.se