Kaffet – Olof Wretling

Olof Wretling gör ”Kaffet” – en ny föreställning baserat på sitt hyllade Vinterprat i P1

Olof Wretling, känd från bland annat “Bäst i test”, "Mammas nya kille" och Klungan, är en av landets populäraste komiker och berättare. Han har röstats fram som värd för Vinter i P1 inte mindre än nio gånger och Vinterpratet ”Diagnoserna i mitt liv” blev så populärt att det sattes upp på Rival i Stockholm och togs ut på en rikstäckande turné. Nu beger han sig ut i landet med ännu en föreställning av ett Vinterprat – “Kaffet på nattåget” från 2019.

Föreställningen har fått namnet "Kaffet” och är en lekfull och komisk iscensättning av Olof Wretlings hyllade Vinter i P1-program. Olof ska ta nattåget från Umeå till Stockholm för att undersöka sina stämband efter att han tappat rösten under en föreställning. I sin nattkupé får han sällskap av inga mindre än författarna Torgny Lindgren, Sara Lidman och PO Enquist.

– Jag kommer spela alla roller själv. Just nu övar jag på att låta som Sara Lidman och min fru håller på att bli tokig på mig, säger Olof med Sara Lidmans röst.

I “Kaffet” bjuder Olof Wretling in publiken på en resa genom både Sverige och sitt eget liv – med berättelser om hur han hämtade kraft ur vänskap, det roligaste ljudet på jorden och en komikers värsta mardröm: att tappa rösten. Under resans gång ställer vi oss frågan “säger man verkligen “kaffet” om kaffe?”.

– Den här händelsen skulle kunna tas för en skröna. In i tågkupén kliver Torgny Lindgren. Jag har egentligen talförbud efter att ha tappat rösten under en föreställning. Men så ringer Torgnys telefon: ”Hallå… ja, jag kan ta en kopp kaffet!”. Eftersom dialekten pekar likt ett tumavtryck på den plats vi kommer ifrån, måste jag bara fråga om jag hört rätt: ”Ursäkta Torgny, sa du precis kaffet om kaffe?”. Välkommen till vagn 12 och nattåget mot Stockholm, säger Olof Wretling.

“Kaffet” har premiär den 30 september på Scalateatern i Karlstad och åker sedan vidare till 15 svenska städer. Biljetter släpps nu på fredag den 25 mars klockan 10:00 på https://allthingslive.se/artist/kaffet

Turnéplan

30 sept, 1-2 okt – Karlstad, Scalateatern