Ny musik från turnéaktuella Tomas Andersson Wij

Igår hade Tomas Andersson Wij en utsåld, bejublad turnépremiär på Stora Teatern i Göteborg. I helgen gör han tre konserter i Stockholm och idag släpps två nya låtar. Det är det första vi får höra från det kommande albumet, som blir det tionde i ordningen. Tomas Andersson Wij har under vintern spelat in med musiker från bandet Deportees. Det har han velat göra sedan han upptäckte skivan Under the Pavement - the Beach från 2009.

- Jag hörde att de var något utöver det vanliga. Deras melodikänsla och detaljerade arrangemang, det romantiska i deras musik. Sedan fem, sex år har jag haft en önskelista över projekt och samarbeten. Att göra en skiva med musikerna från Deportees var faktiskt det första jag skrev,berättar Tomas.

Idag får vi alltså ett första smakprov i form av en singel med dubbel A-sida.

Lyssna här: Jag nådde aldrig riktigt fram till dig

- Jag nådde aldrig riktigt fram till dig handlar om den ensamhet man kan känna med människor trots att man är nära dem. Den är skriven till tre olika personer, en för varje vers. Vågor är min svenska tolkning av Cycles, låten som Frank Sinatra gjorde känd i slutet av 60-talet. Den skrevs av en singer/songwriter som hette Gayle Caldwell, hon dog 2009. Enligt legenden kom låten till under en djup livskris. Hon var inlagd på mentalsjukhus. En morgon berättade hon för sin läkare att hon gjort en sång under natten. Och så sjöng hon Cycles där från sjukhussängen. Efteråt sa läkaren: "En person som kan skriva en sån här sång måste jag friskförklara".

- Jag hittade Sinatra-skivan i mitten av 90-talet och låten har följt mig sen dess. Det är en av mina absoluta favoriter.

Efter ett intensivt och framgångsrikt 2016, med SVT-programmet Tomas Andersson Wij spelar med och intervjuboken Tomas Andersson Wij pratar med, är det dags att mönstra på moderskeppet igen: Turnerandet. TAW har byggt sin karriär inte bara med starka låtar, utan också genom ett outtröttligt spelande över hela landet. Vårens turné gör han i trioformat, med gitarristen Anders Stenberg från Deportees och pianisten Jesper Nordenström. Till helgen gör han tre konserter på Vasateatern i Stockholm - sen ut i landet.

Turnéplan:
10/3 - Stockholm, Vasateatern
11/3 - Stockholm, Vasateatern x 2 (15:00 & 20:00)
14/3 - Hultsfred, Hotell Hulingen
15/3 - Jönköping, Jönköpings teater