Nu flyttar Kristina från Duvemåla in på Cirkus i Stockholm

Nu flyttar Kristina från Duvemåla in på Cirkus i Stockholm

Igår satte repetitionerna av Benny Anderssons, Björn Ulvaeus och Lars Rudolfssons musikal Kristina från Duvemåla igång inför premiären i Stockholm den 12 september. Musikalen som är baserad på Vilhelm Mobergs utvandrarsvit, har gått för utsålda hus på GöteborgsOperan under hösten och våren 2014-15, och spelas nu på Cirkus igen för första gången sedan juni 1999.

Efter att ha gjort stor succé både på Svenska Teatern i Helsingfors och på GöteborgsOperan kommer nu Kristina från Duvemåla till Stockholm. Scenografi, mask, kostym, rekvisita, ensemble och musiker har flyttat in i huset på Djurgården, där repetitionerna nu är i full gång inför höstens premiär.

− Det känns spännande att få följa med Kristina till Stockholm igen. Vi har samma solister – som fått ett fantastiskt mottagande av publik och kritiker både i Helsingfors och i Göteborg – i de fyra huvudrollerna, men också en hel del nya skådespelare och sångare i ensemblen, säger regissör Lars Rudolfsson.

Kristina från Duvemåla spelas på Cirkus till och med januari 2016. Huvudrollerna spelas av Maria Ylipää, Robert Noack, Birthe Wingren och Oskar Nilsson. Pressträff då vi visar ett utdrag av uppsättningen och erbjuder intervjuer äger rum den 3 september.

Fakta om Kristina från Duvemåla
• Premiären i Stockholm sker nästan samtidigt som musikalens 20-årsjubileum - urpremiären ägde rum i Malmö den 7 oktober 1995
• Sammanlagt 1 254 317 personer har sett musikalen fram till och med maj 2015
• 960 föreställningar har spelats sedan urpremiären