Nu är det klart, Marit Bergman gästar Erik Haag och Lotta Lundgrens "Alla kan äta julbord"

Poplegenden Marit Bergman kliver in i julljuset tillsammans med Lotta Lundgren och Erik Haag i årets fantastiska julföreställning "Alla kan äta julbord". Föreställningen sammanfattar "de senaste tusen åren av julbordsarkeologi" i en kombination av guidad julbordsvisning, gruppterapi och livemusik. "Alla kan äta julbord" sätts upp för fjärde året i rad och besöker i år Göteborg, Stockholm och Malmö – med ingen mindre än Marit Bergman som står för musiken.

"Alla kan äta julbord" är en gastronomisk resa fylld av svensk historia och måltidskultur med guiderna Lotta Lundgren och Erik Haag. "Alla kan äta julbord" är ingen julshow, det är en julbordsföreställning, en intensivkurs i julbordsätandets sköna konst; en lika underhållande som gastronomisk helhetsupplevelse som sätter samman maten på tallriken med insikter om vad ett julbord är, hur det ska ätas och varför det har en så central plats i vår matkultur och våra liv.

Och ja, det blir en del naket också så räkna med en helkväll som både engagerar och generar.

Marit Bergman debuterade som soloartist 2002, tog det svenska musiklivet med storm och har sedan dess belönats med såväl Grammisar som P3 guld-statyetter, samt stått som inspiration till en ny generation av kvinnliga artister. Marit har en lång repertoar och i fjol släppte Marit Bergman sin första svenskspråkiga skiva, "Molnfabriken", som togs emot med jubel och hyllningar från press och publik.

- Jag har ingen aning om vad jag ger mig in på men räknar med att det blir kul eftersom det involverar tre av mina favoritgrejer - mat, jul och historia, hälsar Marit.

Speldatum
23 november – Göteborg, Kajskjul 8
24 november – Göteborg, Kajskjul 8
25 november – Göteborg, Kajskjul 8
30 november – Göteborg, Kajskjul 8
1 december – Göteborg, Kajskjul 8
2 december – Göteborg, Kajskjul 8
7 december – Stockholm, Annexet
8 december – Stockholm, Annexet
9 december – Stockholm, Annexet
13 december – Malmö, Malmö Live
14 december – Malmö, Malmö Live
15 december – Malmö, Malmö Live

Medverkande Lotta Lundgren, Erik Haag och Marit Bergman

Regi
Karin af Klintberg

Skrivet om "Alla kan äta julbord"

"Man blandar på så vis smart med fånigt, på det där välbekanta lite slängigt respektlösa sättet. Ambitionen är, säger de, att göra för julbordet, vad Håkan Hellström gjort för Göteborg: Nämligen besjäla det."

Expressen

"Erik Haag och Lotta Lundgren gör sig allra bäst som värdar, historiker och komiker vid julbordet."

Aftonbladet

Biljettinformation

Biljetter säljs via blixten.se, axs.com (Stockholm), kajskjul8.se (Göteborg) och malmolive.se (Malmö).

För mer information vänligen kontakta
Victor Fagerquist, Blixten & Co, victor@blixten.se