Nine Inch Nails till Sverige i maj

Nine Inch Nails till Sverige i maj

Den 10 maj 2014 spelar Nine Inch Nails på Hovet i Stockholm. Inte nog med att det bara är femte gången i bandets 25-åriga historia som de spelar i Sverige eller att konserten är den första i vårt land på fem år – för bara något år sedan hade nog ingen vågat hoppas på att det alls skulle kunna hända igen. Konserten följer upp releasen av bandets kritikerrosade nya album ”Hesitation Marks” som kom i september.
2009 års "Wave Goodbye"-turné verkade vara slutet för Nine Inch Nails som liveband. Åren som följde har Trent Reznor varit fullt upptagen med att skörda framgångar på annat håll: tillsammans med sin fru i stämningsfulla How To Destroy Angels, som gäst på Queens of the Stone Ages grymma comeback "...Like Clockwork" och framför allt som filmmusikkompositör. Tillsammans med Atticus Ross skrev han soundtracken till "The Social Network" och "The Girl With The Dragon Tattoo" och vann en Oscar, en Golden Globe och en Grammy. Alla sidoprojekt gav Reznor så mycket kreativ stimulans att det föddes ett nytt Nine Inch Nails-album – kritikerrosade "Hesitation Marks", som släpptes i september – och en ny livesättning. Under det gångna året har de gjort ett antal festivalspelningar och en amerikansk arenaturné som visar att Nine Inch Nails fortfarande är banbrytande när det gäller digital scenproduktion och bland det mest intensiva man kan se på en livescen. "Popmelodierna balanseras upp av fullständigt förförande kortslutning", skrev Dagens Nyheter förra gången bandet spelade på Hovet för sex år sedan. "Något liknande har aldrig tidigare skådats på en rockkonsert. Innovatören Trent Reznor visar sig än en gång", menade Expressen om samma spelning. Förväntningarna är minst sagt höga inför det enda Sverigestoppet på den kommande Europaturnén.  För en mer detaljerad Nine Inch Nails-historik, se http://thehistory.nin.com.  NINE INCH NAILS  Stockholm, Hovet lördag 10 maj Support: Cold Cave (US) #NiNsthlm  Biljetterna säljs via www.blixten.se/nin och Globe Arenas, tel 077-131 00 00. För mer information kontakta gärna: Blixten & Co Vera Tjärnå 08-440 92 28 vera@blixten.se Pressbilder finns på www.blixten.se/nin  WWW.NIN.COM  www.facebook.com/ninofficial  twitter.com/nineinchnails

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Företaget startades 2006 och trots vår unga ålder har vi redan hunnit genomföra några av Sveriges största publikframgångar på en scen. Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.