Maj Sjöwall får deckarfestivalen Crimetime Gotlands hederspris - Crimetime Specsavers Award

Författaren Maj Sjöwall tilldelas Crimetime Specsavers Award: Hederspriset. Priset delas ut i Visby under finalföreställningen av deckarfestivalen Crimetime Gotland lördagen den 20 augusti, i närvaro av författaren.

Crimetime Specsavers Award: Hederspriset är ett nyinstiftat pris som delas ut till en författare som varit banbrytande för den svenska kriminallitteraturen och har satt Sverige på deckarkartan.

Deckarfestivalen Crimetime Gotland kan idag stolt avslöja att det första hederspriset tilldelas författaren Maj Sjöwall.

– Det är en stor ära att vara den första att ta emot priset, med tanke på att vi numera är många deckarförfattare i Sverige, hälsar en glad Maj Sjöwall.

Med sina tio romaner om Martin Beck skapade duon Sjöwall & Wahlöö den moderna kriminalromanen. Sedan böckerna kom ut på 1960- och 70-talet har sviten Roman om ett brott varit en central inspirationskälla för en lång rad av världens främsta kriminalförfattare. "One of the most authentic, gripping and profound collection of police procedurals ever accomplished", har den amerikanska författaren Michael Connelly sagt.

– Beckserien har präglat mitt liv – på gott och ont. Jag är på livstid definierad som deckarförfattare och översättare av kriminalromaner. Mitt skrivarliv kunde sett annorlunda ut, säger Maj Sjöwall.

Böckerna är översatta till cirka 40 språk och har sålt i miljontals exemplar. Serien har filmatiserats i en rad olika versioner, senast med Peter Haber i huvudrollen.

Maj Sjöwall kommer till Visby för att vara med vid prisutdelningen som är en del av Crimetime Gotlands avslutningsföreställning den 20 augusti.

– Jag har alltid varit fascinerad av öar. På Gotland har jag släkt, som jag allt för sällan besöker. Nu är jag glad att få tillfälle att komma hit, berättar hon.

De övriga kategorierna i Crimetime Specsavers Award 2016:

• ÅRETS DECKARDEBUT
Nominerade:
Maria Nygren, Feberfågel
Rebecka Edgren Aldén, Den åttonde dödssynden
Carolina Neurath, Fartblinda
Martin Holmén, Clinch
Mariette Lindstein, Sekten på dimön

• ÅRETS BARNDECKARE
Nominerade:
Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson för PAX-serien
Martin Widmark och Helena Willis för LasseMajas detektivbyrå
Kristina Ohlsson för serien om Åhusbarnen och Zombiefeber
Dan Höjer för Arkeologdeckarna och Tors hammare och Cirkusdeckarna och dynamitmysteriet
Martin Olczak för Jack-serien

• ÅRETS DECKARFÖRFATTARE – LÄSARNAS PRIS (ny)
Läs mer på www.specsavers.se/crimetimeaward2016

Alla vinnarna tillkännages under prisutdelningen av Crimetime Specsavers Award på Crimetime Gotlands finalföreställning den 20 augusti på Clarion Hotel Wisby, Trädgårdsscenen.

Om Crimetime Specsavers Award
Crimetime Specsavers Award instiftades 2015 av deckarfestivalen Crimetime Gotland och dess huvudpartner Specsavers Sverige. Syftet med priset är att sprida spänningsläsningens kraft och få fler att upptäcka de svenska deckarförfattarna.

Om Crimetime Gotland
Sveriges största deckarfestival Crimetime Gotland äger rum veckan efter Medeltidsveckan, den 17– 20 augusti i Visby. Festivalen bjuder på över 150 programpunkter med över 60 medverkande författare från hela Sverige, Skandinavien, Storbritannien och USA. På gästlistan står internationella författare såsom Peter Robinson (UK), Sharon Bolton (UK), Elizabeth Hand (US), Jørn Lier Horst (NO), Thomas Rydahl (DK), Ingar Johnsrud (NO) och Lone Thiels (DK). Medverkar gör även stora delar av Sveriges deckarelit såsom Camilla Läckberg, Arne Dahl, Roslund & Hellström, Johan Theorin, Viveca Sten, Jens Lapidus, Håkan Nesser, Anna Jansson, Mari Jungstedt, Christoffer Carlsson, Kristina Ohlsson, Denise Rudberg, Mons Kallentoft, Anders de la Motte, Hjorth Rosenfeldt, Tove Alsterdal, Malin Persson Giolito, Martin Widmark, Sofie Sarenbrant, Ninni Schulman, Helena von Zweigbergk, Cilla och Rolf Börjlind, Jonas Moström, Anna Lihammer, Ann Rosman med flera.

Crimetime Gotland produceras av bokmagasinet och eventserien Books & Dreams och Blixten & Co, i samarbete med Region Gotland och 15 medverkande bokförlag.

Se hela författarlistan och dag-för-dag-programmet på hemsidan: www.crimetimegotland.se

Ladda ner programbladet som pdf >>

Biljetter
Festivalpass (1-4-dagars) och tilläggsbiljetter för skrivarskola, utflykter med mera finns att boka på www.crimetimegotland.se