Hela Sverige skramlade in över 40 miljoner kronor

Hela Sverige skramlade in över 40 miljoner kronor

Ikväll ägde Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt rum i ett fullsatt i Ericsson Globe och evenemanget direktsändes i radio och tv. Det blev en historisk och kärleksfull manifestation för medmänsklighet med hundratals artister, musiker och sångare på scen. När detta pressmeddelandet skrivs är totalen för insamlingen uppe i 40 228 768 kronor, men då pågår fortfarande räknandet. Alla pengar kommer att gå till att hjälpa drabbade människor i den stora flyktingkris som pågår runt om i världen i detta nu.

– Det är helt fantastiskt att se hur Sverige har slutit upp ikväll! Hela Sverige skramlar har verkligen blivit en manifestation för medmänsklighet och solidaritet. Och pengarna kommer kunna göra skillnad för många medmänniskor som just nu befinner sig i nöd efter att ha tvingats fly sina hem. Vi vill tacka alla som har hjälpt till och skramlat med oss, ni har visat Sveriges sanna ansikte i dessa tuffa tider, säger Lovisa Delehag från initiativgruppen.

Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt ägde rum i Ericsson Globe inför en publik på 13 103 personer. Konserten sändes direkt i radio och tv och totalt samlades över 40 miljoner kronor in. Och pengar fortsätter att komma in.

Alla pengar öronmärks och går till insatser för människor på flykt.

Följande insamlingar gjordes under Hela Sverige skramlar:

• Konserten i Ericsson Globe samlade in pengar till Sverige för UNHCR.

• SVT och Sveriges Radio samlade in till Radiohjälpen.

• TV4 Play samlade in till sin insamlingsgrupp TV4 Hjälpen. I den ingår Röda Korset, Läkare Utan Gränser, Sverige för UNHCR, Unicef och Rädda Barnen.

• TV3 Play samlade in till Sverige för UNHCR.

• TV5 Play samlade in till Röda Korset.

• Övriga sändande mediers insamlingar har hänvisats till Sverige för UNHCR.

Flyktingkatastrofen i världen är enorm och behovet av hjälp likaså. För mer information om hur vi kan fortsätta bidra: www.sverigeforunhcr.se

För mer information om Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt
www.helasverigeskramlar.se
Facebook: Hela Sverige skramlar