Grammis 2016: Titiyo, Salem al Fakir, Jakob Karlberg och Jonathan Johansson nominerade

Idag utannonserades de nominerade till Grammisgalan 2016. Blixten & Co är mycket stolta över att Titiyo nominerats till Årets pop, Salem al Fakir till Årets kompositör, Jakob Karlberg till Årets låt (”Fan va bra”) och Jonathan Johansson till hela tre kategorier – Årets album (”Lebensraum”), Årets textförfattare och Årets Producent (Johan Eckerborn). Det är sedan tidigare klart att Petter Alexis Askergren leder galan som äger rum den 24 februari och direktsänds i SVT.

Blixten & Co:s Grammis-aktuella artister

Titiyo, nominerad till Årets pop
Souldrottningen Titiyos senaste album ”13 Gården” har fått ett varmt mottagande av en enig kritikerkår med full pott i Nöjesguiden och 4 av 5 i Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och Upsala Nya Tidning. I början av 2016 ger hon sig ut på sin första Sverigeturné på sju år.

Salem al Fakir, nominerad till Årets kompositör
Låtskrivaren, artisten, producenten och multi-instrumentalisten Salem al Fakir är ingen nykomling i Grammis-sammanhang. Han kammade hem fyra stycken redan för debutalbumet ”This is who I am” från 2007. Låten ”Keep on walking” från senaste skivan ”Ignore this” blev svensk radios mest spelade 2010 och på senare tid har han bland annat gjort musik med Madonna, Avicii och Axwell & Ingrosso.

Jakob Karlberg, nominerad till Årets låt (”Fan va bra”)

21-årige Jakob Karlberg från Alingsås har stått för ett av årets största genombrott. Låten ”Fan va bra” blev snabbt en av sommarens stora snackisar, sålde dubbel platina och har streamats över 20 miljoner gånger. Under hösten släppte han singeln ”Fel på dig” och turnerade landet runt inför fulla hus.

Jonathan Johansson, nominerad till Årets album (”Lebensraum”), Årets textförfattare och
Årets producent (Johan Eckerborn)

Albumet ”Lebensraum” från i våras blev en av årets högst betygsatta skivor och följdes av en utsåld Sverigeturné. Efter höstens spelningar beskrevs han som ”en av de bästa vi har just nu” (Aftonbladet) och att han ”tar publiken till himlen” (Metro). I början av 2016 är Jonathan Johansson aktuell med den exklusiva ”Triologi”-turnén där han varje kväll spelar alla sina tre popalbum med stark visuell inramning.

Petter, programledare
Det nya albumet ”Mitt Folk” med låtarna ”Cityljus”, ”Följer mig”, ”Svarta rävar”, ”Vi är”, ”Kul på vägen” och ”Leva & dö” släpptes tidigare i år. Petter Alexis Askergren har i höst varit ute på en omfattande Sverigeturné och har varit en av de största inom svensk hiphop ända sedan debutalbumet ”Mitt sjätte sinne” från 1998.

Pressbilder finns på www.mynewsdesk.com/se/blixtenco

Press – Titiyo & Jonathan Johansson