Fredrik Benke Rydmans Svansjön på ny Europaturné med stopp i Stockholm och Göteborg

Fredrik Benke Rydmans hyllade streetdance-uppsättning av "Svansjön" är en av de mest framgångsrika svenska dansexporterna någonsin. I vinter åker den ut på ännu en Europaturné, som inleds på Dansens hus i Stockholm nu på onsdag den 9 december. Därefter fortsätter turnén till Italien och Tyskland innan den kommer till Lorensbergsteatern i Göteborg 23 februari 2016.

Fredrik Benke Rydmans moderna version av "Svansjön" hade urpremiär på Dansens Hus i december 2011 och lyftes till skyarna i media. "Charmigt och fräckt – visst kommer denna Svansjö att höra till de nytolkningar man minns", skrev Svenska Dagbladet, Upsala Nya Tidning kallade den "suveränt uppdaterad romantik” och Göteborgs-Posten skrev att "Rydman vet vad show vill säga (...) koreografi och scenteknik ingår en magisk förening”.

"Svansjön" har sedan premiären spelats nästan 300 gånger i bland annat Paris, London, Moskva, Frankfurt, Berlin, Hamburg, Wien, Zürich, Milano och Geneve och är en av de mest framgångsrika svenska dansexporterna någonsin.

I vinter är det dags igen när "Svansjön" återvänder till Dansens Hus i Stockholm för två veckors föreställningar. Därefter följer en åtta veckor lång turné i Italien och Tyskland innan turnén anländer till Göteborg den 23 februari och avslutar med två spelveckor på Lorensbergsteatern.

Turnéplan:
9 -21 dec – Stockholm, Dansens Hus
29 dec-3 jan – Turin, Teatro Carignano (Italien)
12-17 jan – Stuttgart, Theaterhus (Tyskland)
19-24 jan – Düsseldorf, Capitol (Tyskland)
27-31 jan – Hannover, Theater am Aegi (Tyskland)
2-7 feb – Frankfurt, Jahrhunderthalle (Tyskland)
9-14 feb – Hamburg, Mehr theater (Tyskland)
16-21 feb – Berlin, Admiralspalast (Tyskland)
23 feb -6 mars – Göteborg, Lorensbergsteatern

Pressröster:
"Charmigt och fräckt – visst kommer denna Svansjö att höra till de nytolkningar man minns."
/Svenska Dagblandet

"...förtjusta utropstecken för tempot, kreativiteten, och för stilmixarnas effektivitet … Rydman har tagit sagan om Prins Utanför till vår tid"
/Expressen

"Rydman vet vad show vill säga … Koreografi och scenteknik ingår en magisk förening"
/Göteborgs-Posten

"Suveränt uppdaterad romantik … Redan under föreställningens första sekunder infinner sig magi."
/Upsala Nya Tidning

“Rydman’s choreography is punchy, rhythmic and hyper articulated”
The Times – Debra Craine

Biljetter:
Biljetterna säljs via www.blixten.se/svansjon

Idé och koreografi: Fredrik Benke Rydman
Scenografi: Fredrik Benke Rydman och Lehna Edwall Velander
Ljusdesign: Linus Fellbom och Emma Westerberg Weil
Kostym: Lehna Edwall Velander
Musik: Pjotr Tjajkovskij samt nykomponerad musik av Salem Al Fakir, Moneybrother, Lune, Adiam Dymott, Mario Perez Amigo, Simsoak, Skizz och PH3
Dansare: Maria Andersson, Lisa Arnold, Teneisha Bonner, Bianca Fernström, Kevin Foo, Lizzie Gough, Daniel Grindeland, Martin Jonsson, Joshua Kinsella, Ida Kumar, Kenny Lantz, Anna Näsström, Victor Mengarelli och Raineir del Valle
Produktion: Blixten & Co

Fredrik Benke Rydman, koreografi
Utbildad vid Balettakademien i Stockholm. Fredrik Benke Rydman var en av sju dansare i Bounce Streetdance Company 1997-2010. Vid sidan av Bounce har han arbetat med Cullbergbaletten och moderna koreografer som till exempel Per Jonsson. Han har också koreograferat egna verk för Skånes Dansteater och Oslo Dansensemble samt föreställningar som “West Side Story” på Norrlandsoperan, “Romeo & Julia” på Göta Lejon, Lena Philipssons “Drömshow” på Cirkus och “MacBeth” på Stockholms Stadsteater. Senaste uppsättningen på Dansens Hus var “Stop.Play.Rewind. The Monoploy Game” som spelades december till januari 2014-2015. Våren 2015 arbetade Benke med “Eldfågeln” på Göteborgsoperan och med Måns Zelmerlöw och hans vinnande nummer “Heroes” i Eurovision Song Contest.

Lehna Edwall Velander, kostymör, scenografi
Lehna Edwall Velander är utbildad modedesigner i London på Harrow College of Art 1984-87 och utbildad scenograf på Dramatiska Institutet i Stockholm 1991-94. Hon är nu verksam som designer, scenograf, kostymdesigner och konstnär.

Linus Fellbom och Emma Westerberg Weil, ljusdesign
Emma och Linus började sitt samarbete med uppsättningen av “Första Varningen” på Strindbergsfestivalen 1995. Därefter har de samarbetat ett flertal gånger, till exempel med ljusdesign till “Lusthuset” på Dramaten.
Emma har gjort ett flertal ljussättningar på ett flertal teatrar runt om i landet och har även turnerat runt världen med artister som Björk, Damien Rice och många andra.
Linus är verksam både som ljusdesigner, scenograf och regissör. Han har ljussatt mer än 180 uppsättningar både i Sverige och internationellt. Bland annat kan nämnas “Kristina från Duvemåla” som i höst spelas på Cirkus i Stockholm.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Annica Sigfridsson
annica@houseofshapes.se