Familjen Kaos släpper låt med Nattskiftet

Familjen Kaos, som består av Tiffany & Bianca Kronlöf & Thom Gisslén, släpper låten "Ta natten tillbaka" vid midnatt. Låtsläppet är en del i ett samarbete med trygghetsorganisationen Nattskiftet och deras kampanj #360Trygghet, som handlar om att få fler att höja blicken och se varandra. Familjen Kaos kan man under nästa vecka uppleva live på Malmöfestivalen, We Are Sthlm och Göteborgs Kulturkalas.

– Vi är otroligt peppade på att ta natten tillbaka med Tiffany, Bianca & Thom. Att dem, och andra artister är villiga att använda sina röster för att få fler att ta sitt ansvar är beundransvärt, säger Lisen Andreasson Florman, verksamhetschef Nattskiftet.

Titeln, "Ta natten tillbaka", är precis vad låten handlar om och med den vill Familjen Kaos förändra tanken om att natten tillhör någon annan.

– Natten är min lika mycket som Dagen. I en drömvärld skulle ingen tjej behöva höra "ring mig direkt när du kommer hem. Sexuellt våld är inget nytt, men ett offentligt motstånd på den här skalan är det. Ett missförstånd är att våldtäkter i Sverige har ökat. Så är det inte. Det som ökat är medvetenheten kring det våld som alltid funnits där, berättar Tiffany Kronlöf.

I samband med släppet bjuder Familjen Kaos alla till att vara med i videon. Vid midnatt kan man via www.tanattentillbaka.org spela in ett klipp där hen mimar till låten. Klippet kommer därefter kanske med i den officiella videon som består av en mix av de klipp som skickats in, Familjen Kaos och andra offentliga profiler och artister. Videon har premiär på Nattskiftets Facebook-sida, facebook.com/nattskiftet.org den 25 augusti.

– Vi ska ta natten tillbaka. Vi ska bli trygga i att våra medmänniskor kommer ingripa omnågot händer. Vi ska själva se oss om och ingripa. Drömmen är att en armé av unga tjejer ska vandra på gatorna och vråla vi tar natten tillbaka, fortsätter Bianca Kronlöf.

Genom att bara se sig omkring kan man sätta press på utövaren och samtidigt visa andra att en inte är ensam. Många upplever att situationen blir ännu värre av känslan att ingen bryr sig. Med låten, och kampanjen vill Nattskiftet och Familjen Kaos uppmana alla till att delta i kampen för en tryggare natt och därmed ta sitt ansvar i att vara en aktiv medmänniska.

– En så liten sak som att se sig om 360 grader och fråga en medmänniska om allt är ok kan rädda någons liv. Du behöver inte vara Wonderwoman för att vända situationen till något bättre du behöver bara se dig om fråga: är du ok? Vill du ha hjälp? Den här låten blir din Wonderwomandräkt när du går hem själv sent på kvällen, avslutar Bianca Kronlöf.

Familjen Kaos live
14 augusti - Malmö, Malmöfestivalen
16 augusti - Stockholm, We Are Sthlm
17 augusti - Göteborg, Göteborgs Kulturkalas

"Ta natten tillbaka" finns på Spotify och iTunes från och med midnatt och ges ut av independentbolaget Rolfer Unltd i samarbete med Kobalt.

#tanattentillbaka

Kontakt Familjen Kaos: Sandra Nordin, Blixten & Co, 0706-973959, sandra@blixten.se
Kontakt Nattskiftet: Lisen Andreasson Florman, 0734-403605, lisen@nattskiftet.org