Despacitostjärnan Luis Fonsi till Ericsson Globe 12 augusti!

Luis Fonsi har tagit världen med storm via sin megahit ”Despacito” – den största spanskspråkiga låten genom tiderna! Justin Bieber-remixen har pushat låten högst upp på topplistorna. Missa inte när hitmakaren intar Globen den 12 augusti! Biljetterna släpps på fredag.

I januari 2017 släpptes ”Despacito” av puertoricanen Luis Fonsi och Daddy Yankee. Musikvideon har nästan två miljarder(!) visningar på Youtube och låten blev en succé i de flesta västerländska länder. På bara en vecka blev den global #1 på Spotify, även i Sverige.

I april släppte världsstjärnan Justin Bieber sin remix, som snart nådde förstaplatsen på en av USA:s hetaste topplistor – vilket gav ”Gudfadern av Puerto Rico” sin första etta på den amerikanska singellistan. Luis Fonsi står nu bakom den största spanskspråkiga låten genom tiderna.

Just nu är Luis Fonsi ute på en världsturné med "Love+Dance Tour 2017". Den 12 augusti kommer han till Sverige och Ericsson Globe för att göra sin enda konsert i Norden. Så ta chansen att uppleva den populära artisten och låtskrivaren, som har sjungit duett med Christina Aguilera och uppträtt inför både påven och Barack Obama, framföra årets sommarhit 2017!

Facebook facebook.com/luisfonsi
Instagram @luisfonsi
Hemsida luisfonsi.com

Biljettinformation
Biljetterna släpps kl 10:00 den 16 juni via StockholmLive.com tel 0771-31 00 00, Blixten.se/luisfonsi

Vänligen kontakta Sandra Nordin, 0706-973959, sandra@blixten.se

Mer om Luis Fonsi
På spanska talas det om ”corta vena” – avskuren ådra – vilket refererar till ett utbrott av en ärlig, hjärtslitande känsla från en fantastisk sångare. Spansktalande publik världen över vet redan att när Luis Fonsi sjunger, är det tid för ”corta vena”. Han har redan byggt upp en stor skara fans över fyra kontinenter tack vara sitt magiska sätt att leva ut en sång.

Den puertoricanska artisten, låtskrivaren och musikproducenten har redan vid 39 års ålder toppat både försäljningslistor och topplistor så som Bilboard’s Top Latin, Latin Pop och Hearseekers albumlistor.

Redan som barn visade Fonsi tecken på att musiken skulle komma att styra hans liv. Han imiterade stjärnorna från den populära gruppen Menudo samt gick med i San Juans barnkör. Under gymnasiet gick han med i pojkgruppen Big Guys, där en av medlemmarna, Joey Fatone, senare gick med i succén NSYNC.

Tack vare att musiken var en så stor del av hans liv, blev Fonsi belönad med ett stipendium för musikstudier på Florida State University, vilket öppnade upp för en framtid inom musiken. Han gick även med i universitetskören, med vilken han reste runt och uppträdde både i USA och ända borta i London.

Efter att han tagit sin examen inom sång och musik började Luis Fonsi spela in demos i Miami. Kort därefter blev han erbjuden ett skivkontrakt hos Universal Music Latin.

1998 spelade Fonsi in sitt debutalbum,”Comenzaré”. Skivan blev en hit direkt. Den nådde plats 11 på Billboardlistorna i Latinamerika och Fonsi gjorde succé på marknader som Colombia, Dominikanska Republiken, Salvador, Mexiko och Venezuela.

Fonsi har även spelat in en duett med Christina Aguilera, uppträtt för påve Johannes Paulus II och spelat förband under Britney Spears ”Dream Within a Dream”-turné i USA och Mexiko.

Denna rutinerade artist har vunnit ett flertal latinamerikanska Grammys för sitt sätt att komponera – både egen musik och låtar han har hjälp andra artister med. Den 11 december 2009 uppträdde han på Nobels fredspriskonsert, för att hedra pristagaren och dåvarande presidenten Barack Obama.

2011 utnämndes Luis Fonsi, av Billboard, till ledaren för den nya generationens latinamerikanska musik. Han blev tilldelad epitetet ”Gudfadern av Puerto Rico” under New Yorks puertoricanska dagsparad och utvald att representera den nya generationen av talangfulla artister.

Många av Puerto Ricos välkända ansikten och politiker deltog i firandet, vilket kom att bli den största paraden i Manhattan sedan den startade 1958.

I januari 2017 släpptes ”Despacito” med Daddy Yankee, som nått en ännu större publik tack vare popstjärnan Justin Bieber. Under ett framträdande i Puerto Rico uppträdde Justin Bieber med låten och bjöd då upp låtens upphovsperson på scenen för en duett.

Den konstanta strävan efter ett innovativt uttryck, i kombination med genuin romantisk pop, är Fonsis kännetecken. Mer aktuell än någonsin, med hiten ”Despacito” i ryggen, fortsätter han att sprida sin musik över hela världen.