Denise Mina, Anne Holt, Belinda Bauer och Jussi Adler-Olsen klara för Crimetime Gotland – Sveriges nya internationella deckarfestival!

Den 13-16 augusti 2015 är det premiär för Crimetime Gotland – Sveriges nya internationella deckarfestival. Under en fullspäckad långhelg kan deckarentusiaster möta sina favoritförfattare i Visby. Festivalen bjuder på ett 50-tal programpunkter med 40 svenska och internationella författare. Bland de utländska gästerna märks norska deckardrottningen Anne Holt, danska hyllade författaren Jussi Adler-Olsen och brittiska stjärnorna Denise Mina och Belinda Bauer. Medverkar gör även flera av Sveriges mest populära deckarförfattare: Lars Kepler, Jens Lapidus, Anna Jansson, Mari Jungstedt, Håkan Nesser, Viveca Sten, Åsa Larsson med flera. Festivalpassen släpps tisdagen den 17 februari.

Bakom festivalen står Books & Dreams och Blixten & Co, i samarbete med Region Gotland. Den 13-16 augusti är det premiär för Crimetime Gotland som blir Sveriges nya mötesplats för alla deckarentusiaster. På festivalen deltar 40 deckarförfattare – från våra mest kända svenska deckarstjärnor till spännande debutanter och hyllade utländska författare.

På programmet står bland annat personliga författarmöten, seminarier, film och teater. Besökarna kommer också att kunna åka på utflykter, följa med på mordvandringar, lösa deckargåtor och anmäla sig till skrivarskola med kända författare.

– Jag är mycket glad och stolt över att kunna presentera detta breda och spännande festivalprogram. Deckare och spänningslitteratur berör människor i alla åldrar. Vi vill skapa ett ännu större sug för läsning och nära, personliga möten mellan författare och deckarälskare i den magiska miljö som Visby erbjuder, säger Carina Nunstedt, programchef för Crimetime Gotland.

Idag är 28 namn klara. Däribland norska Anne Holt, danska Jussi Adler-Olsen och brittiska författarna Denise Mina och Belinda Bauer.

Bauer ser mycket fram emot Sverigebesöket.

– Min enda relation till Sverige är via mina böcker och jag kan inte tänka mig en bättre plats än Gotland att träffa mina läsare på! Säger den prisbelönta författaren, Belinda Bauer.

Även flera av Sveriges främsta deckarförfattare kommer till festivalen: Gotlandsförankrade deckarstjärnorna Håkan Nesser, Anna Jansson, Marie Jungstedt och Håkan Östlundh samt hyllade författarna Jens Lapidus, Lars Kepler, Kristina Ohlsson, Christoffer Carlsson och Viveca Sten.

Crimetime Gotland välkomnar även barn och unga. På barn- och familjescenen i Almedalen medverkar bland annat internationellt framgångsrika Martin Widmark, som bland annat skrivit de populära böckerna om Lasse Majas Detektivbyrå, Anna Jansson som skrivit barnböckerna om Emil Wern (vid sidan av sin Maria Wern-serie) samt deckarförfattaren och nyblivna barnboksförfattaren Åsa Larsson med flera.

– Jag tror absolut att festivalen kan väcka barn och ungas läslust. Läsglädje är farligt smittsamt, säger Åsa Larsson som är aktuell med den nya hyllade Pax-serien.

Även nya stjärnskott finns att upptäcka såsom debutanterna Stefan Ahnhem, Emelie Schepp och Mikaela Bley.

Medverkande författare på Crimetime Gotland 2015 (fler namn tillkommer).
Denise Mina (UK)
Emilie Schepp
Varg Gyllander
Mikaela Bley

Det detaljerade dag-för-dag-programmet presenteras senare i vår tillsammans med hela listan på medverkande författare.

Biljetter
Festivalpass släpps tisdagen den 17 februari, läs mer och boka på: www.crimetimegotland.se

Pressbilder finns på www.crimetimegotland.se

Natalie Pettersson, ILES PR