Den unika föreställningen "En kväll med Petter” fortsätter 2022

Den unika föreställningen "En kväll med Petter” fortsätter 2022

Petter har verkat i musikens tjänst i över 20 år. Med hela 14 fullängdsalbum i sin repertoar har han sålt ut turnéer, storslagna konserter och svettiga klubbkvällar landet över. Nu förlängs turnén ”En kväll med Petter” till 2022 – den unika och intima föreställningen där vi får följa med på Petters resa genom musiken, livet, de känslor och element som tagit honom dit han är idag, ackompanjerat av en orkester.

Petter är utan tvivel en av Sveriges mest respekterade artister. Sedan skivdebuten 1998 har han – utöver att fortsätta leverera musik i världsklass – byggt ett mindre imperium med sina färdigheter som författare, sommelier, krögare och föreläsare. Han har släppt 14 skivor, vunnit Grammispriser, utsetts till Årets talare, givit ut tre böcker och belönats med antingen guld eller platina för samtliga skivor han släppt.

På Petters 14:e fullängdsalbum “Varholmsgatan” som släpptes i juni 2020 samarbetade han för andra gången med producenten Mattias Glavå (Annika Norlin, Franska Trion, Håkan Hellström, Hästpojken). Första gången de jobbade tillsammans var på Petters akustiska album “Skeppsholmen” från 2016 som öppnade dörren för ett mer avskalat livekoncept. Två exklusiva datum på Vasateatern sålde slut på nolltid, två extraföreställningar på China Teatern och Göta Lejon sattes in och publiken bjöds på en akustisk & avskalad konsert ackompanjerad av en rad gästartister.

”En kväll med Petter” går i samma avskalade linje där musik varvas med varmt berättande i en intim sättning med stråkar och orkester. Längs en musikalisk resa vaggas publiken in i känslor och element i en värld där Petter visar helt nya sidor av sig själv.

– Jag har varit artist i över 20 år och visste att jag ville hålla på med det här hela mitt liv. Därför har det varit viktigt för mig att växa med min publik och alltid gräva där jag står. Det har varit en lång resa, jag har haft jäkligt kul på vägen och nu gör jag en helt unik föreställning av det, säger Petter och fortsätter:

– Publiken kommer tas med på en musikalisk resa genom högt och lågt, det kommer vara stillsamt, energifullt och jag kommer ha en fantastisk orkester och stråkensemble med mig. Folk har hört mig föreläsa och här vill jag väva ihop min berättelse med min musik.

”En kväll med Petter” hade premiär i början av 2020 men blev avbruten och framflyttad på grund av pandemins restriktioner. Den spelas under hösten 2021 och fortsätter den 20 januari 2022 med start på Rival i Stockholm. Biljetterna till de nya föreställningarna släpps på torsdag 7 oktober klockan 10.00 på allthingslive.se/petter.

Turnéplan

26 november, Eskilstuna, Lokomotivet
27 november, Helsingborg, Helsingborgs Konserthus
28 november, Malmö, Slagthuset, Teatern