Bowie in Berlin med Gävle Symfoniorkester till Dalhalla den 26 augusti - Solister är Magnus Carlson, Jennie Abrahamson och Moto Boy, dirigent och arrangör Hans Ek

Efter flera utsålda kvällar i både Göteborgs Konserthus och Berwaldhallen beger sig den kritikerhyllade konsertkvällen ”Bowie in Berlin” ut i landet för att göra ett antal spelningar under våren och sommaren. Den 26 augusti tar ”Bowie in Berlin” över det klassiska kalkbrottet, och unika spelplatsen, Dalhalla. I konserten medverkar Gävle Symfoniorkester under ledning av Hans Ek, solister är Magnus Carlson, Jennie Abrahamson och Moto Boy. Biljetterna släpps imorgon.

David Bowie hyllas på Dalhalla den 26 augusti i en konsert med Magnus Carlson, Jennie Abrahamson, Moto Boy och Gävle Symfoniorkester. Initiativtagare och arrangör för ”Bowie in Berlin”; Hans Ek, dirigerar även Gävle Symfoniorkester under kvällen. Konserten kommer att innehålla låtar från Bowies berömda Berlintrilogi, där albumen Low, Heroes och Lodger ingår. Bowie själv beskrev dem som sitt musikaliska DNA.

Under några år på 70-talet flydde David Bowie glamvärden i Los Angeles. Han flyttade till Berlin, och började samarbeta med producenten Brian Eno i den legendariska Hansastudion. Resultatet blev den så kallade Berlintrilogin. Med den som utgångspunkt har dirigenten och arrangören Hans Ek skapat en konsert med Bowies musik. Ek har också tagit med musik som påverkade Bowie såsom Kraftwerk, Iggy Pop och Kurt Weill.

- Jag tycker att David Bowie är en av de största musikskaparna i modern tid och har länge velat göra hans musik, i synnerhet den avantgardistiska Berlintrilogin med sina oändliga syntlandskap som gör den så lämpad just för en symfoniorkester. Syftet med Bowiekonserten är att föra in hans musik i den konstmusikaliska sfären, Berlintrilogin är en milstolpe i vår samtida musikhistoria! Och det finns något där som hör hemma i orkesterns anatomi, säger Hans Ek, arrangör och dirigent vid konserten.

Bowie in Berlin - A tribute to David Bowie - Dalhalla lördag 26 augusti 20.00

Initiativtagare, dirigent och arrangör: Hans Ek
Orkester: Gävle Symfoniorkester
Solister: Magnus Carlson, Jennie Abrahamson och Moto Boy
Manskör: Zero8

Om de medverkande
Magnus Carlson
är högaktuell med den senaste soloskivan ’Den långa vägen hem’ som hyllats i media och har en totalt utsåld vårturné i bagaget. Magnus är även älskad sångare i bandet Weeping Willows, som i år firar 20-årsjubileum med debutalbumet ’Broken Promise Land’.

Jennie Abrahamson är sångerska och multiinstrumentalist och har turnerat världen över både solo och med bland andra Peter Gabriel. I början av året släpptes Jennies fjärde album ’Reverseries’, en skiva hon själv beskriver som ”väldigt påverkad av det gångna årets händelser i världen”.

Artisten Moto Boy har släppt flera kritikerrosade skivor och är just nu aktuell med nya plattan ’NEW MUSIC’ som innehåller den vackra duetten ’Dead for seconds’ som han gjort ihop med vännen Nina Persson från The Cardigans. Moto Boy har precis avslutat en miniturné runt om i Sverige.

Hans Ek har en unik plats på den nordiska musikscenen efter att i över ett kvarts sekel ha skapat en egen klangvärld i gränslandet mellan klassisk musik, jazz, pop och folkmusik. Hans starka musikaliska ställning har lett till samarbeten och gästspel med orkestrar, solister och konserthus i hela Europa.

Gävle Symfoniorkesters historia är lång och spännande, men det är framtiden som alltid står i orkesterns fokus. Varje konsert är en utmaning att leverera det allra bästa och leva upp till publikens förväntningar om en konstupplevelse på högsta nivå. Det har orkestern gjort sedan den grundades 1912.

Zero8 är en Stockholmsbaserad manskör som bildades 2006 av initiativtagaren Doug Harrington, som också dirigerat kören sedan dess. Redan från början var utgångspunkten att bilda en ung "fräsch" manskör med förmåga att behärska olika musikstilar på en konsekvent hög musikalisk nivå. Zero8 är för närvarande Europeiska mästare, och 4:e bästa kör i världen, i barbershop.

Skrivet om ”Bowie in Berlin
”Hänförande Bowietolkningar” … ”Jennie Abrahamson ger lyster åt ’Fantastic voyage’, Moto Boy får hettan att stiga i ’Look back in anger’ och Magnus Carlson gör en ljuvligt svävande ’Ashes to ashes’.”

DN, betyg 4

”Strålande när Bowie överförs från synt till symfoni” … ”Det blev stående ovationer i Berwaldhallen för en konstmusiktolkning av Bowies Berlintrilogi. Arrangören Hans Ek har finkänsligt överfört popstjärnan från synt till symfoni.”
Svenska Dagbladet

Biljettinformation
Biljetterna släpps fredag 21 april kl 10.00 via blixten.se, dalhalla.se, Nortic 0455-61 97 00, Siljan turism 0248-79 72 00 och Visit Södra Dalarna 0771-62 62 62

Finns på http://www.mynewsdesk.com/se/blixtenco/latest_media