Blixten & Co och Dramaten presenterar musikföreställningen "Nico – Sphinx of Ice"

Torsdag den 20 mars är det premiär på Dramaten för "Nico – Sphinx of Ice”. Fanny Risberg gör huvudrollen som sångerskan och supermodellen Nico i föreställningen som med filmer, bilder och musik av bland annat The Doors och Velvet Underground skildrar hennes dramatiska liv. Efter föreställningarna på Dramaten tar Blixten & Co "Nico – Sphinx of Ice” på turné i Sverige och därefter ut i Europa.

Föreställningen "Nico – Sphinx of Ice” kretsar kring musik, film och bilder och skildrar den legendariska sångerskans och supermodellens dramatiska liv. Nico befann sig i centrum av 1960-talets konstrevolution, var sångerska i Velvet Underground, hade ett nära samarbete med Andy Warhol och en trasig kärleksrelation med The Doors sångare Jim Morrison.
Huvudrollen Nico görs av Fanny Risberg som bland annat hyllades för huvudrollen i den omtalade tv-serien "Upp till kamp”. – Det är som ett arkeologiskt arbete att närma sig en persons liv så här, hur den än har levt. Jag har alltid varit fascinerad av den tiden och den musik som skapades där och då, framför allt Nico och hennes del i Velvet Underground har influerat mig, säger Fanny Risberg.
Fanny Risberg är i vår även aktuell med sitt band Tulas debutalbum.
Regissören Nadja Weiss har tidigare satt upp “Nico - Sphinx of Ice” som “work in progress” i Berlin (2011). Våren 2013 regisserade hon “Undertiden” på Dramaten/Elverket.
“Nico - Sphinx of Ice” spelas under våren på Dramaten, därefter tar Blixten & Co musikföreställningen ut på turné först i Sverige och sedan i Europa.

Medverkande
Regi/koncept Nadja Weiss
Nico Fanny Risberg
Översättning Magnus Lindman
Scenografi Mikael Varhelyi
Videokonstnär Emil Klang
Ljud/Musik Philippe Boix-Vives
Ljus Olof Lindvall
Mask Lena Bouic-Wrange

“Nico - Sphinx of Ice” är en samproduktion av Dramaten&, ACT II PRODUCTION AB NADJA WEISS och Blixten & Co. Med stöd av Konstnärsnämnden, Kulturbryggan och Statens Musikverk.
Soundtracket: http://open.spotify.com/user/1124514168/playlist/78dsqD0wdwUPViHKHTxsqY
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=k0shDFnkOHk

Biljetter säljs via Blixten.se och Dramaten.se

Pressbilder finns på www.blixten.se/nico-sphinx-of-ice

Mimmi Fristorp / Dramaten08 - 665 61 75mimmi.fristorp@dramaten.se
Viktor Joandi / Blixten & Co08 - 440 92 28Viktor.Joandi@blixten.se

Blixten & Co är ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning. Vi representerar ett sjuttiotal av Sveriges mest framstående artister och arbetar med underhållning inom så vitt skilda områden som musik, humor, dans, teater, föreläsningar och konferenciersjobb. Vi producerar konserter, shower, musikaler och teaterföreställningar för både fasta scener och på turné i hela Skandinavien.