1000:e föreställningen för Kristina från Duvemåla

1000:e föreställningen för Kristina från Duvemåla

I morgon, den 7 november, spelas den totalt 1000:e föreställningen av Björn Ulvaeus, Benny Anderssons och Lars Rudolfssons musikal Kristina från Duvemåla. Uruppsättningen gick i Malmö, Göteborg och Stockholm 1995 – 99, och sedan 2012 har den nya uppsättningen uppförts i Helsingfors, Göteborg och Stockholm. Sista föreställningen spelas på Cirkus i Stockholm den 3 januari 2016.

Sveriges mest älskade musikal, som Kristina från Duvemåla brukar kallas, är baserad på Vilhelm Mobergs utvandrarsvit och har sedan urpremiären 1995 spelats snart 1000 gånger. Innan spelperioden är över i januari nästa år, kommer ytterligare 37 föreställningar att kunna läggas till ordningen.

− Det är en stor förmån att få göra om den här resan en gång till; inte minst med tanke på hur aktuellt temat i Mobergs historia är idag. Vi har fått så många positiva reaktioner från publiken, som lever sig in i handlingen och känner empati för dagens Kristina och Karl Oskar, säger Lars Rudolfsson, regissör och manusförfattare till Kristina från Duvemåla.

Nu är sista chansen att se Kristina från Duvemåla – efter den 3 januari finns inga planer på att sätta upp den igen. Det finns fortfarande biljetter kvar till föreställningen, som kan köpas via Ticnet.

För mer information, kontakta:
Maria Sachs, pressansvarig
maria.sachs@blixten.se

Fakta Kristina från Duvemåla
• Urpremiären skedde den 7 oktober 1995 på Malmö Opera
• Musikalen har spelats snart 1000 gånger och setts av mer än 1,3 miljoner människor
• Den mest kända låten från musikalen är Guldet blev till sand, som låg 110 veckor på Svensktopplistan mellan 1997 – 1999
• Musiken är skriven av Benny Andersson och texten av Björn Ulvaeus
• Manus är skrivet av Lars Rudolfsson och Jan Mark
• Huvudrollerna spelas av Maria Ylipää, Robert Noack, Oskar Nilsson och Birthe Wingren

Pressröster om Kristina från Duvemåla på Cirkus

Aftonbladet
"Femplus-musikalen går nu på Cirkus i Stockholm. Se den där."

Upsala Nya tidning
"Storslaget och aktuellt."

Södermanlands Nyheter
"En ny generation sångare får Kristina att flyga."

Eskilstuna Kuriren
"Maria Ylipää känns som en självklar Kristina."

Kulturbloggen
"Nypremiären är stark, fängslande, imponerande och sällan har fyra timmar gått så försvinnande snabbt."

TeaterStockholm
"Rasande vackert är det i sin enkelhet, varje scen är som ett konstverk man vill hänga upp på väggen."