Nyhet -

LasseMaja och Hamletmysteriet återvänder till Stockholm – spelar på Göta Lejon i mellandagarna!

Lasse & Maja har lämnat den lilla staden Valleby och reser i skrivande stund, land och rike runt för att lösa Hamletmysteriet. Efter en succéartad både höst och vår med utsålda hus på Dramaten åkte teaterföreställningen ut på en Sverigeturné – och nu återvänder produktionen till Stockholm, med ytterligare 3 datum till turnéplanen på Göta Lejon!

”Lasse och Maja har tagit ledigt ifrån detektivbyrån för att hjälpa museichefen Barbro att sätta upp Hamlet. När repetitionerna pågår som bäst inför kvällens premiär frågar de Barbro om inte prästen kan få spela vålnaden. Snabbt måste prästen sätta sig in i handlingen och med hjälp av alla skådespelarna få hela pjäsen förklarad för sig. Mitt i allt detta upptäcker de plötsligt att kungakronan har försvunnit. Vem har tagit den? Med hjälp av publiken måste detektivduon nu, innan ridån går ner, ta reda på vem som lagt beslag på den åtråvärda kronan.”

Så sammanfattas pjäsen LasseMaja och Hamletmysteriet som framarbetats av Jonna Nordenskiöld och detektivduons prisade upphovsperson Martin Widmark som båda har en gedigen förståelse för kvalitativ barnunderhållning. Pjäsen har blivit hyllad bland annat i Expressen för sin nära publikkontakt, vilket blir särskilt tydligt när detektiverna uppmanar sina åskådare att ”spetsa öronen” inför det annalkande detektivarbetet.

Pjäsen ”LasseMaja och Hamletmysteriet” sattes upp på Sveriges nationalscen under hösten 2018 och våren 2019 och är ett samarbete mellan Dramaten och Blixten & Co. Under årets höst- och vinterturné besöker ensemblen en rad städer runt om i Sverige och nu står det klart att LasseMaja och Hamletmysteriet återvänder till Stockholm under mellandagarna – den 27, 28 och 29 december sätts barnteatern nämligen upp på Göta Lejon i Stockholm.

Nya datum i Stockholm
27 dec, kl 18.00
28 dec, kl 14.00
29 dec, kl 14.00