Sveriges kvinnor om Årets julklapp: tekniska prylar dominerar

Sveriges kvinnor om Årets julklapp: tekniska prylar dominerar

Julen står för dörren och de senaste veckorna har många spekulerat om vad som kommer att bli årets julklapp. Aller medias kvinnopanel förutspår att det ska bli välgörenhet men helt dominant på listan är tekniska prylar. På andra plats i undersökningen kom en Smart watch och på tredje plats en Apple TV. Även drönare och selfiestick letar sig in på topplistan.

Enligt en nyligen genomförd Sifo-undersökning är det dubbelt så många kvinnor som män som tror att det är välgörenhet som blir Årets julklapp. Enligt Aller medias kvinnopanel finns det dock skillnader mellan olika kvinnosegment. Det är framförallt välutbildade kvinnor som bor i storstad som tror på välgörenhet som julklapp. För kvinnor i åldern 30-49 är det istället prylar som ligger i topp för att bli årets julklapp.

Aller medias kommersiella direktör Lotta Cederbom ser resultatet som en naturlig reaktion på höstens händelser med stora flyktingströmmar och kvinnors stora engagemang i frågan:

– Det är tydligt att svenska kvinnor har berörts väldigt mycket av vad som har hänt i omvärlden under hösten. Men även om välgörenhet och omtanke toppar listan så är det fortfarande underhållning och avkoppling som många vill ge bort och få i julklapp. Det är tydligt att undersökningens resultat visar upp en representativ samtidsbild av hur Sveriges kvinnor tänker och agerar, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör på Aller media.

Topplistan
Undersökningen genomfördes mellan den 3-6 november där 1419 kvinnor i åldern 16-99 år svarade på frågan vad de tror kommer att bli årets julklapp?

Topp-fem ser ut så här:
1. Välgörenhet
2. Smart watch / Apple watch
3. Apple tv / Chrome cast
4. Drönare
5. Selfiestick

Det är framför allt välutbildade storstadskvinnor som tror att välgörenhet blir årets julklapp.

Yngre kvinnor tror på Smart watch / Apple watch medan 30-49-åringar tror på drönare.

Om Kvinnopanelen
Kvinnopanelen består av 16 000 kvinnor, 16-99 år, som via annonser och banners har anmält sig till någon av Aller medias 18 varumärkesspecifika webbpaneler. Urvalet till Kvinnopanelundersökningar görs slumpmässigt från webbpanelerna och vägs utifrån SCB-statistik på region, ålder och utbildning för att säkerställa god spridning. Undersökningen som beskrivs i pressmeddelandet genomfördes 3-6 november 2015.

Kvinnopanelen skapades av Aller media 2006 och har sedan dess försett såväl Aller media som externa parter med insikter om kvinnor. Besök www.kvinnopanelen.se för mer information.

Ett medieföretag med tidningen närmast hjärtat

Svenska Aller media ger idag ut 33 egna tidskrifter och ytterligare 6 genom halvägda Frida förlag.  Många av dessa är marknadsledande inom sina segment. Samtidigt driver Aller media flertalet framgångsrika redaktionella sajter samt bloggtjänsten Blogg.se och Modegallerian.se.

Se en film om våra varumärken.

Se en film om vår historia.