Nu koras vinnarna i Residence Stora Formpris 2022

Nu koras vinnarna i Residence Stora Formpris 2022

Efter ytterligare ett år full av utmaningar även för designbranschen delar Residence ut Residence Stora Formpris i nio kategorier.

Nu har alla vinnare i Residence Stora Formpris utsetts! Residence instiftade priset 2005, som ett sätt att hylla och lyfta fram årets främsta kreatörer, arkitekter och designers. Priset delas ut i nio kategorier: Årets designer, Årets producent, Årets arkitekt, Årets inredare, Årets miljöprofil, Årets belysning, Årets möbel, Årets konsthantverk och Årets accessoar.

- Residence formpris är en hyllning till årets bästa design och inredning och har delats ut under 15 år. 2021 har varit ett utmanade år för alla, precis som 2020. De flesta mässor har ställts in och designer och producenter har haft svårt med leveranser, säger Imke Janoschek, editionschef på Residence.

Klimatkrisen ger sig alltmer till känna och även i våra närområden ser vi översvämningar och torka. Konsumtionsmönster ifrågasätts.

- Även om heminredning har befunnit sig i en slags boom under pandemin med mycket fokus på hemmet så är det tider som är svåra att navigera i för vår bransch, och som kräver lyhördhet och en noggrann framtidsorientering, säger Imke Janoschek.

- När vi delar ut priser i denna verklighet försöker vi väga in dessa aspekter. Är en produkt nödvändig, gör den vårt liv bättre, kan den hålla så länge även ur ett stilmässigt perspektiv att den överlever vår generation. Vi har i år fokuserat mycket på hantverk och som alltid på designhöjd och ett långsiktigt kvalitetstänk, säger Imke Janoschek.

I Residence Stora Formpris-jury ingår Mark Isitt, arkitekturkritiker, Anders Bergmark, designskribent, Cecilia Tivar, stylist och Imke Janoschek, editionschef Residence.

Vinnare av Residence Stora Formpris 2022, kategorier och juryns motiveringar

Årets arkitekt, Erik Törnkvist, Etat Arkitekter

”För samspelet mellan byggnad och omgivning, omsorgen om detaljer och det långa tidsperspektivet.”

Årets designer, David Ericsson

”För ambitionen och förmågan att hitta det perfekta uttrycket för till synes vilket material som helst.”

Årets inredare, Sophia Bratt

”För den osvikliga känslan, den stora fantasin och det säkra ögat för detaljen som gör helheten.”

Årets producent, Skrufs glasbruk

”För bedriften att lyfta upp småländskt, munblåst glas till Inredningsveriges allra högsta trendtopp.”

Årets möbel, Fåtöljen Remnant, Note Desin Studio för Sancal

”Idén att designa det negativa rummet med en omedelbart igenkännbar silhuett gav årets snyggaste fåtölj.”

Årets belysning, L’Art Plissé, Folkform

”Ett sofistikerat ljussmycke som lyfter in det försummade plisseringshantverket i ett samtida sammanhang.”

Årets accessoar, Pläden Den Diskreta Charmen, Karin Mamma Andersson för Svenskt Tenn

”Ett sällsynt lyckat designsamarbete mellan två svenska ikoner resulterade i våra drömmars pläd.”

Årets miljöprofil, Reform

”Ett helt nytt tillverkningsparadigm med nästintill obegränsade designmöjligheter och minimal miljöpåverkan.”

Årets konsthantverk, Galleriet Lod

”Bruksföremål av levande, sinnligt silver gör livets mest alldagliga händelser allt annat än alldagliga.”

För mer information se residencemagazine.se

Vid frågor kontakta imke.janoschek@aller.com

Aller Media-koncernen består av delarna Media, E-commerce och det nordiska byrånätverket Ahead Group. Aller Media är Sveriges marknadsledande aktör inom livsstilsmedier med några av Sveriges mest välkända varumärken. Mediehuset har med sina passionerade medarbetare och genom ständig utveckling levererat underhållning, inspiration och kunskap till Sveriges kvinnor sedan 1894 med syfte att ge kvinnor ett rikare liv.

I E-commerce ingår e-handelsföretagen Skapamer och My Perfect Day. Ahead Group består de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Läs mer på aller.se, makeyourmark.se, otw.se, narva.se, skapamer.se samt myperfectday.se.