​Klarna i samarbete med ELLE för satsning på ambassadörer

​Klarna i samarbete med ELLE för satsning på ambassadörer

Klarna fortsätter sin varumärkesresa mot en helhetsupplevelse kring inspiration och shopping och väljer nu att satsa på mer lokal kommunikation. I samband med det har de tillsammans med Aller media och ELLE byggt upp ambassadörsteamet Klarna Squad i Sverige. Där ingår flera av Sveriges största talanger och artister som ska representera och bygga Klarnas varumärke under året. Några av profilerna är Linnea Henriksson, Sabina Ddumba, Petter och Markiz Tainton.

Under de senaste åren har Klarna lanserat flera kampanjer som blivit kända globalt. Nu väljer Klarna att fokusera kommunikation mer lokalt och ska skapa mer engagemang på hemmamarknaden. Klarna Squad, som är namnet på Klarnas nya stall av ambassadörer, är en del av den nya strategin. Först ut att ansluta till är artisterna Petter, Sabina Ddumba och Linnea Henriksson. Även skådespelaren Happy Jankell, kocken Markiz Tainton samt modeprofilerna Thérèse Hellström och Martin Hansson blir en del av det nyetablerade Klarna Squad.

- Vi ser fram emot samarbetet med Klarna, som idag är så mycket mer än en betallösning, snarare ett livsstilsvarumärke. För att landa en perfekt match för Klarna och deras nya riktning, har vi kompletterat med profiler som inte finns i vårt egna stall. För oss är det en självklarhet att höja blicken för att resultatet ska bli så bra och trovärdigt som möjligt, säger Anna Rosencrantz, strategisk projektledare Aller media

Klarna Squad är ett koncept som också lanseras på flera andra marknader, däribland Storbritannien och Tyskland som även de knutit till sig lokala stjärnor. Ambassadörskapet sträcker sig initialt över hela året och innebär att profilerna löpande kommer att dela med sig av innehåll i såväl egna kanaler som i Klarnas kanaler. I Sverige är Klarna Squad ett samarbete med ELLE och Aller media som representerar profilerna.

- Vi tror mycket på långsiktiga relationer och har därför valt ut våra ambassadörer med stor omsorg. Samarbetet är en möjlighet för oss att verkligen belysa bredden av våra tjänster inom shopping och det är därför viktigt för oss med profiler som både är inspirerande men också ansvarsfulla, säger Christian Cabau, marknadschef på Klarna.

Samarbetet mellan Klarna och ELLE är är inte nytt, redan i början av året var Klarna huvudsponsor för ELLE-galan.

Arbetsgrupp Aller media
Strategisk Projektledare: Anna Rosencrantz
Operativ Projektledare: Angelica Glader
Head of Influencers: Ida Antebro
Influencer Agent: Sarah Ståhl
Creative Lead: Maja Söderström
Produktionsledare: Cecilia Nordqvist, Victoria Rosengren

I Aller media ingår också de två ledande content marketing-företagen Make Your Mark och OTW samt kommunikationsbyrån Narva, alla en del av det nordiska byrånätverket Ahead Group, samt e-handelsföretaget Skapamer. Aller media är ett helägt dotterbolag till Aller Holding med verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland.